Pontus Jeppson från tidningen Sydsvenskan

Deltagarna bidrog med sina erfarenheter om hur man lyckas inom digital kommunikation.

Pontus Jeppsson: Skaffa en mobilanpassad hemsida

2014-03-24

Bestäm varför ni ska vara med i en digital kanal! Mät, mät, mät! Och tänk mobilt först! Pontus Jeppsson, affärsutvecklare på Sydsvenskan, föreläste i fredags under ett frukostmöte i Malmö för Tysk-Svenska Handelskammarens medlemmar om hur man bäst använder digitala kanaler.

Pontus Jeppsson, som tidigare arbetat med digitala medier på förlaget IDG, gav rådet till alla deltagare att först göra klart varför man ska vara med i en viss digital kanal och vad man vill uppnå. Då blir det också tydligt i vilka kanaler man ska vara synlig i. I genomsnitt är folk inne 15 sekunder på en sajt så det gäller att ha en hemsida som skapar intresse så besökarna stannar kvar.

Han delade upp de digitala kanalerna i tre kategorier: betalda kanaler, ägda kanaler och förtjänade kanaler.

Betalda kanaler

Företaget kan köpa synlighet hos andra mediesajter, till exempel genom en banner eller sökord på Google. Men är syftet att generera klick, driva trafik till en sajt, få besök till en butik eller förmedla ett budskap? Pontus Jeppsson menar att många annonsörer inte tänkt igenom syftet med sin marknadsföring ordentligt.

– Bestäm er varför ni köper en banner eller sökord. Googles sökordannonsering är bra om du vill skapa klick. 95 procent av alla internetanvändare söker på Google, men en banner är bättre om du vill förmedla ett budskap eller förstärka ditt varumärkes image.

– Om du fått en annons via Facebook som du undrar varför just du fått, skyll inte på Facebook. De har supersmarta verktyg för att nå rätt målgrupp. Istället beror det på beställaren som slösat bort sina pengar på fel målgrupp, sade Pontus Jeppsson.

Ägda kanaler

Till ägda kanaler hör företagens egna event, den egna hemsidan eller till exempel Facebook-sidan.

– Även här, tänk igenom syftet noga. Är den egna hemsidan till för att stärka varumärket, fungera som en kampanjyta, bygga lojalitet eller för att samla in leads?

När deltagarna fick frågan om de hade en mobilanpassad hemsida var det endast en tredjedel som svarad ja.

– Se till att mobilanpassa hemsidan. Det är idag en hygienfaktor. 80 procent av befolkningen över 12 år i Sverige har anslutning till internet via sin mobiltelefon.

Förtjänade kanaler

De förtjänade kanalerna innebär till exempel artiklar om företaget i andra medier eller delningar om företaget i sociala medier.

– Delning i sociala medier är ett mått på engagemang och ses av många som ett mått på en framgångsrik kampanj. Men det är inte säkert att det innebär att fler köper dina produkter, sade Pontus Jeppsson.

Ämnet skapade en diskussion och många deltagare kom med sina erfarenheter om vad som drivit försäljning eller inte. Pontus Jeppssons sammanfattande tips var solklara: Var tydlig med syftet att vara i en viss digital kanal! Mät och följ upp om det ger det resultat du förväntade dig! Och då hela 80 % av alla i åldern 15 - 45 år dagligen använder internet i mobilen - se till att mobilanpassa din hemsida!