Ett paket, inslaget i julpapper och med rosett på

Nytt julhandelsrekord i sikte

2017-11-09

Allt tyder på att julhandeln kommer att slå rekord i år igen, både i Tyskland och i Sverige. I båda länderna kan förutsättningarna för en försäljningsökning knappt vara bättre. E-handeln står numera för en mycket stor del av julhandeln.

Ekonomin i både Tyskland och Sverige står stark i år, hushållen är optimistiska och villiga att spendera pengar på julklappar och detaljhandeln kan efter ett stabilt år se fram emot en ännu bättre julförsäljning.

− Vi har ett konjunkturläge som driver konsumtion och ger handeln en stark försäljningsökning, vilket gynnar årets julhandel, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research som i veckan släppte sin årliga julhandelsprognos för den svenska marknaden.

– Konjunkturen går bra. Julhandeln kommer även i år att ge många handlare en avsevärd omsättningsökning, säger Josef Sanktjohanser, ordförande för den tyska branschorganisationen för detaljhandeln, Handelsverband Deutschland (HDE).

Enligt HUI Researchs prognos spås julförsäljningen i Sverige under december månad öka med 3 procent jämfört med förra året. Detta skulle motsvara en omsättning på totalt 78,5 miljarder kronor. HDE räknar med samma procentuella ökning för julhandeln i Tyskland under årets två sista månader. Här förväntar man sig en omsättning på totalt 94,5 miljarder euro.

Tyskland börjar tidigare än Sverige

Förberedelserna inför den så viktiga julhandeln börjar tidigare för nästan varje år som går. Man hinner knappt komma hem från sommarsemestern innan de första matbutikerna börjar skylta med julmust och pepparkakor.

Detta fenomen är vi såklart inte ensamma om i Sverige. Även i Tyskland är det matbutikerna som ger startskottet för julstämningen med tyska julbakelser och jultomtar i choklad och marsipan på hyllorna. Tumregeln där säger att så fort den sista delstatens sommarlov är över – i regel Bayerns i mitten av september – kan julgodiset komma fram i matbutikerna. Och senast när de många julmarknaderna runtom i landet öppnar i november har även resten av handeln pyntat och skyltat med julklappsidéer och dekoration.

Att julförberedelserna drar igång tidigt är dock egentligen ingenting nytt. I Sverige har skördetiden traditionellt sett alltid varit den tiden på året då man började tänka på och förbereda sig inför julen. Men när, var och hur man handlar sina julklappar har förändrats kraftigt under de senaste åren.

Vad händer med mellandagsrean?

Sedan några år tillbaka har till exempel även de amerikanska fenomenen Black Friday och Cyber Monday, som ramar in en helg med specialerbjudanden, haft stor inverkan på julhandeln i många europeiska länder. Den långa reahelgen i slutet av november har framförallt gynnat handeln för hemelektronik.

Enligt Svensk Handel är konsekvensen av dessa kommersiella kampanjer att butikernas försäljning under november månad har ökat kraftigt och att julhandeln i december istället har minskat. Dessutom ligger den nya konsumtionshelgen väldigt nära de i Sverige och Tyskland traditionella realisationerna mellandagsrea och Winterschlussverkauf som brukar locka många kunder när julen väl är över.

Framförallt ur butikernas perspektiv kan det anses absurt att lägga en realisationshelg i början av den mest konsumtionsstarka perioden på året. Men åtminstone e-handeln drar stor nytta av Black Friday och Cyber Monday då många människor börjar tidigare med julshoppingen och logistik- och leveransföretagen får en jämnare belastningsgrad under årets mest hektiska månader.

Varannan svensk julhandlar på nätet

I år planerar ungefär hälften av svenskarna (46 procent) att handla julklappar via nätet, enligt Postnords senaste e-barometer. Siffran är något lägre än förra året. För även om e-handeln inför julen har dubblerats de senaste fem åren och framförallt elektronik gärna handlas via nätet har trenden vuxit att konsumenten använder nätbutikerna för att hitta inspiration men till slut handlar i en fysisk butik.

E-handeln ser ändå ut att ta hem en stor del av den svenska julhandelskakan i år. Var tionde julshoppare vet redan nu att man kommer att lägga hela sin julbudget på e-handel och många andra planerar att köpa de flesta av sina klappar online. Bland de utländska marknaderna som svenskarna handlar mest ifrån ligger Tyskland på tredje plats efter Storbritannien och Kina.

Tidsmässigt peakar e-handeln alltid något tidigare än julkommersen i butikerna. Anledningen är att konsumenterna utgår ifrån att leveranserna kräver lite mer framförhållning och att pressen är stor på logistikföretagen att få ut alla paket före julafton. Har man inte hunnit beställa i tid är det till slut de butiker som har öppet på julafton som får rädda den ena eller andras julklappsinköp.