Nu är det dags för tredje omgången av Tysklandsprogrammet

2017-09-19

Energimyndigheten och Tysk-Svenska Handelskammaren har dragit igång med en ny runda av Tysklandsprogrammet.

– Tysklandsprogrammet har framgångsrikt pågått i tre år nu och vi har uppnått väldigt goda resultat. Företag som till exempel Noda, Exeger, Ferroamp, Velove, Eze System och Solelia har med hjälp av programmet framgångsrikt etablerat sig på den tyska marknaden eller hittat kunder och partner. Nu satsar vi på tre nya företag som har goda chanser att lyckas i Tyskland som fortfarande söker efter innovativa produkter och tjänster som ska bidra till Energiewende, motiverar Christopher Waldén, projektledare på Energimyndigheten, satsningen.

Tysklandsprogrammet syftar till att hjälpa innovativa svenska cleantech-företag in på den tyska marknaden. Tyskland är Sveriges största handelspartner och en stor industrination vars behov matchar bra med svenska innovationer, framförallt inom energisektorn.

De tre nya deltagande företagen är:

Celsicom – erbjuder produkter och tjänster inom miljöövervakning, till exempel mätning av temperatur, fukt, CO2, radon, energiförbrukning, tryck, flöden osv på distans. VD Stefan Carlsson: ”Vi på Celsicom ser verkligen fram emot att genom Tysklandsprogrammet få möjligheten att nå den stora och viktiga marknaden i Tyskland. Den stora erfarenheten som handelskammaren besitter är mycket värdefull för oss och kommer hjälpa oss att på ett effektivt och professionellt sätt hitta nya kunder inom området för uppkopplade mätsystem.”

Hydro 66 – erbjuder Retail och Wholesale Colocation samt Cloud Storage till de som har behov av att lagra eller processa stora mängder data. VD Anne Graf: ”Vi fick god kontakt med Tysklandsprogrammet på Hannovermässan 2017 och blev imponerade av upplägget. Tyskland är en viktig marknad för oss. Vi fortsätter expandera tack vare fördjupad marknadsanalys och kvalificerade introduktioner med hjälp av Tysk-Svenska Handelskammaren.”

Prime Design – erbjuder energieffektiva, robusta och mobila belysningstorn (Baselight) samt tillbehör till dessa. Marknadschef Bengt Melin: ”Prime Design Sweden har på kort tid etablerat sig internationellt tack vare spontankontakter från flera länder beträffande att få representera vår produkt Baselight. I vår strategi har det sedan länge funnits en plan att också etablera oss på den tyska marknaden. Detta får vi nu chans till via Tysklandsprogrammet och timingen kan därför inte vara bättre. Med Tysklandsprogrammet tror vi att etableringen i Tyskland kommer att gå väsentligt fortare jämfört med andra alternativ.”

– Energieffektivisering och i ökande grad även digitaliseringen av Energiewende är två högaktuella ämnen i Tyskland. Inom digitaliseringen är det systemintegrationen av förnybar energi som är den största utmaningen just nu, kommenterar Verena Adamheit, projektledare för Tysklandsprogrammet. Med detta som bakgrund är det precis rätt tidpunkt för ett marknadsinträde av våra nya företag.

Programmet består av olika moduler som kan sammansättas individuellt efter företagens behov. Moduler är till exempel marknadsanalyser, kontaktsökningar, affärspartnerförmedlingar, interkulturella coachningar, studieresor eller mässbesök med förbokade möten. Vill du veta mer eller är intresserad av att delta i programmet hör av dig till Verena Adamheit, verena.adamheit@handelskammer.se.

Kontaktperson

Verena Adamheit

Market Entry & Business Development

Telefon

+46-8-665 18 96