En skål med paleomüsli med kokos och nötter står på ett bord. I bakgrunden syns en mugg med hallon.

Foto: Mymuesli

Mymuesli öppnar sina första två butiker i Sverige

2016-04-04

Tänk att kunna blanda sin egen favoritmüsli med nästan oändliga kombinationer av olika ekologiska ingredienser man tycker om! Denna önskan är nu möjlig att uppfylla tack vare det tyska företaget Mymuesli. 2007 började företaget sälja müsli online och sedan i mars har de även en fysisk butik i Stockholm. Här har de valt att vara helt kontantlösa.

Sedan Philipp Kraiss, Max Wittrock och Hubertus Bessau kom på idén att sälja individuella müsliblandningar via nätet har Mymuesli revolutionerat frukostmarknaden. Alla produkter är helt ekologiska och kunderna kan idag välja mellan 80 olika ingredienser vilket ger inte mindre än 566 biljarder olika kombinationsmöjligheter!

Från online till offline

Vid onlinestarten 2007 sålde man slut på sitt lager redan efter två veckor. I början erbjöds konceptet endast via nätet där det snabbt utvecklades till ett prisbelönt startupföretag med försäljning till Tyskland, Österrike, Schweiz och Nederländerna.

Många företag idag kompletterar sina fysiska butiker med en e-handelsbutik. För Mymuesli var det tvärtom. Två år efter att de startat sin näthandel invigde de sin första fysiska butik i hemstaden Passau i sydöstra Tyskland. Idag har företaget 40 butiker i 34 städer. Den nyaste invigdes i mars 2016 i centrala Stockholm.

– Att Mymuesli efter några år öppnade en butik i Passau var egentligen bara en slump, berättar Patrick Huber, Head of International på Mymuesli. Egentligen var lokalen tänkt som en mötesplats för våra medarbetare men allt eftersom fick vi fler och fler externa besökare som var intresserade av att köpa vår müsli och så utvecklades lokalen till en faktisk butik. Utöver våra 40 egna butiker finns vi även i över 4 000 livsmedelsaffärer i Tyskland och Österrike samt att vi har leveranser till ett flertal kontor som erbjuder sin personal vår färska müsli.

Svensk frukost i fokus

Inför och efter expansionen til Sverige anlitade Mymuesli Tysk-Svenska Handelskammaren som levererade tjänster inom juridik, översättning, bokföring och löneadministration.

– De har varit till mycket god hjälp under etableringsprocessen, säger Max Wittrock, grundare och vd för Mymuesli.

– Vi har fokuserat på att erbjuda Mymuesli administrativa system för den svenska marknaden som stödjer företagets starkt digitaliserad verksamhet, säger Björn H Jonsson, ansvarig för Corporate Services på Tysk-Svenska Handelskammaren.

I Sverige satsar Mymuesli stort och redan den 7 april öppnar den andra fysiska butiken, denna gång i Täby Centrum strax utanför Stockholm. Även den butiken blir kontantlös vilket helt accepteras av den svenska konsumenten då fyra av fem transaktioner i Sverige idag sker elektroniskt, enligt branschorganisationen Svensk Handel. Detta skiljer sig avsevärt från köpbeteendet i Tyskland där man fortfarande gärna betalar med kontanter.