Med påskharen kommer ökad handel
2015-03-25
Vi närmar oss vårens stora högtid: påsken. För de flesta innebär påskhelgen avslappning och extra ledighet ute i vårvädret, men inte för alla. Möt några som har bråda dagar kring högtiden.
Varje år stiger försäljningen av livsmedel i Sverige markant i anslutning till påskhelgen. Detta visar statistik från Svensk Handel, som registrerat en 20-procentig ökning jämfört med en vanlig vecka under året. Skärtorsdagen står vanligtvis för den allra största ökningen, som i år väntas bli hela 80 procent högre än en vanlig torsdag.
Lars Ekelund, vd på Hemägg Sverige AB, som bland annat levererar till många kommuner i Storstockholm, har redan sett förändringar i sin äggförsäljning.
– Beställningarna ökar med mellan 30 och 40 procent inför påsk, men ofta ser vi att efterfrågan sjunker ganska mycket efter att helgen är över. I slutändan brukar vi landa på omkring 20 procents högre omsättning. Kanske äter inte alla så mycket ägg till påsk som de tror!
Choklad storsäljare i Tyskland
Lars Ekelund har fått erfara att den tyska äggmarknaden är mycket hårdkokt, eftersom det finns många inhemska matproducenter. Även i Tyskland ökar handeln inför påsk, men framför allt när det gäller godis, leksaker och dekoration. Enligt Svensk Handels tyska motsvarighet, Handelsverband Deutschland (HDE), kan man på dessa områden se en omsättningsökning på upp till 20 procent under påsken. För tyska barn är påsken nämligen det tredje stora tillfället att få presenter, näst efter jul och födelsedagar.
När det gäller påskgodis är det framför allt choklad som säljs och äts i Tyskland. Det märker Mondelez International av, som global marknadsledare inom bland annat choklad och sockerkonfektyr med välkända varumärken som Marabou, Daim, Milka, Cadbury och Toblerone i sin produktportfölj.
– Med tanke på den unikt stora konsumtion av lösviktsgodis som finns i Sverige och traditionen att fylla pappersägg med dessa produkter, så är påsken inte en lika stor chokladhelg i Sverige som i många andra europeiska länder, exempelvis Tyskland, berättar Emma Lindgren, kommunikatör på Mondelez Sverige. I Sverige är våra klassiska storsäljare även de populäraste produkterna under påsken. På svenska försäljningslistans ”10 i topp” ligger Marabou Mjölkchoklad på en överlägsen förstaplats.
Ägg en långvarig tradition
Det Helsingborgsbaserade företaget Lakritsfabriken har kunnat konstatera att både de svenska och tyska påsktraditionerna ger utslag i företagets försäljning av lakritsgodis.
– Försäljningen går upp både vid jul och vid påsk, säger Lisa Carlsson, exportchef på Lakritsfabriken. Sedan två år tillbaka har vi tillverkat ett lakritsägg, som både våra svenska och tyska distributörer har tagit in till påsk i år.
Traditionellt sett äter vi ägg till påsk av flera skäl. Dels på grund av den kristna fastan som förbjuder äggätning fram till påsken. Samtidigt värper hönsen mycket under fasteveckorna när våren och värmen återvänder. När fastan är slut finns således ett överskott på ägg. Dessutom förknippas ägget med återfödelse och den kristna återuppståndelsen. Idag må äggen komma från höns eller vara av choklad eller lakrits – oavsett är traditionen högst levande, till glädje för handeln.