Foto: ryasaurus/freeimages/GG-Berlin/pixelio.de

Lärlingar sökes: många tomma utbildningsplatser i Tyskland

2014-09-10

Några dagar efter att det nya läsåret i Tysklands duala utbildningssystem har börjat står ännu 120 000 lärlingsplatser tomma. Allt färre ungdomar bestämmer sig för en dual utbildning vilket innebär nya utmaningar för företagen.

Under de senaste dagarna har många unga tyskar inlett sina yrkeskarriärer genom att börja på en så kallad ”dual” utbildning. Många länder beundrar och uppskattar denna kombination av teoretisk utbildning i skolan och praktiska erfarenheter i utbildningsföretagen, men i Tyskland är den inte lika populär som förut.

Enligt de tyska industri- och handelskamrarnas paraplyorganisation DIHK står 120 000 lärlingsplatser tomma för tillfället. Tillsammans med Hantverksförbundet (Zentralverband des Deutschen Handwerks) konstaterade DIHK i slutet av juli att det hade slutits totalt 316 100 nya lärlingskontrakt, 9500 färre än ifjol.

Utbildningsstart fortfarande möjligt

DIHK:s ordförande Eric Schweitzer uppmuntrar ungdomar som ännu inte bestämt sig för vad de ska göra i år att fortfarande söka och börja på en dual utbildning. Enbart i DIHK-nätverkets företag finns det 70 000 tomma lärlingsplatser som kan tillsättas i efterhand, med hjälp av de lokala industri- och handelskamrarna IHK.

Särskilt spänt är läget i branscher med obekväma arbetstider eller låga löner såsom restaurang- och frisörbranschen. Men den sjunkande efterfrågan på lärlingsplatser når numera även storföretag som länge varit populära hos ungdomarna.

Trots goda rekryteringsmöjligheter har de enligt DIHK:s nyligen publicerade utbildningsenkät haft svårare än förut att hitta lämpliga lärlingar. En tydlig tillbakagång i antalet ansökningar bekräftas bland annat av försäkringskoncernen ERV.

Varför är läget så spänt?

Den sjunkande efterfrågan har två huvudanledningar: Å ena sidan beror den på demografiska orsaker när årskullarna i skolan blir allt mindre. Å andra sidan ligger akademiseringen på en hög nivå och ungdomarna läser hellre på högskolan än att bli lärlingar.

Dessutom växer klyftan mellan företagens krav och ungdomarnas kompetenser, säger Eric Schweitzer. Företagen klagar över att de sökande ofta saknar ”adekvat mognad”. Många har inte bara dåliga betyg utan saknar också sociala kompetenser som disciplin eller intresse för utbildningen.

– Många sökande misslyckas i vår test som innehåller frågor rörande allmänbildning, tyska, enkla matteuppgifter och några förståelsefrågor på engelska, säger Elke Graffy, ansvarig för personalutveckling på ERV, till Tysk-Svenska Handelskammaren.

Nya vägar i rekryteringsprocessen

Men hur gör företagen för att ändå hitta nya lärlingar? Den ökande tävlingen om lämpliga sökande leder till att de måste de tänka i nya banor för att rekrytera de bästa till sina tomma lärlingsplatser.

Finansiella premier kan vara ett sätt och dessa betalas inte bara i form av högre löner. Ett väldigt populärt instrument för att locka till sig sökande är att ge ett bidrag till körkortet. Andra förmåner kan vara en smartphone, att få använda en tjänstebil eller utlandsvistelser under utbildningstiden.

Sistnämnda kan till och med bli till en win-win-situation för båda sidor: Lärlingarna förbättrar sina språkkunskaper och får högre interkulturell kompetens under tiden utomlands vilket till sist även gynnar utbildningsföretagen.

Möjliga krisvinnare

Emellertid blir nya grupper av sökande intressanta för företagen, till exempel unga människor som har avbrutit sina studier. I dessa fall kan en yrkesutbildning ofta anknyta till förkunskaper. Särskilt inom vården erbjuds allt oftare deltidsutbildningar som lämpar sig för denna grupp.

Att kompensera för de allt färre sökanden till lärlingsplatserna genom att rekrytera ungdomar från andra EU-länder är däremot inte en lösning ännu. Några handelskamrar har särskilda projekt för att sammanföra ungdomar från andra länder med tyska företag men alla sidor skulle kunna engagera sig mer i frågan. Andelen utländska lärlingar ligger för närvarande på endast fyra procent (efter en procent året innan).

Hela situationen betyder också en chans till alla sökande som inte verkar lämpliga direkt. De kan nu få chansen att bevisa sig eller övertyga företagen under en praktik.