Dr. Arend Oetker, en av Tysklands främsta företagare, besökte Stockholm och Tysk-Svenska Handelskammaren.

Tysk-Svenska Handelskammarens vd Ralph Tischer (t v) och Karl-Heinz Gössling, vice vd hälsade Dr. Oetker välkommen.

Arend Oetker berättade vad företag kan vinna på att investera i konst och kultur. Karin Bock-Häggmark var kvällens moderator.

Publiken bestod av representanter från såväl kultur som näringsliv från både Sverige och Tyskland.

Erica Smeds, vice vd på Kultur & Näringsliv berättade hur kultursponsringen ser ut i Sverige.

I panelen (fr v): Michael Thoss, Olof Persson, Maria Pellborn och Sara Arrhenius.

Sociala medier har blivit en kanal för kultur, inte bara kommunikation, sa Michael Thoss, chef för Allianz Kulturstiftung.

Maria Pellborn, SEB och Sara Arrhenius, Bonniers konsthall var överens om att företag vinner på att satsa på konst och kultur.

Kvällens moderator Karin Bock-Häggmark, tysk-svensk journalist.

Maria Pellborn, chef varumärke och samhällsengagemang, SEB förklarade hur kultur skapar känslor kring ett varumärke.

Det kan vara en win-win-sitaution när kultur och näringsliv samarbetar, sa Olof Persson, ordförande på TSHK.

Anna Hilz och Mathilda Legemah från kvällens partner Kulturkreis der deutschen Wirtschaft im BDI e.V.

Björn Jakobson, ägare av BabyBjörn samt grundare av Artipelag, i samtal med Karin Bock-Häggmark.

Maria Pellborn och Erica Smeds fortsatte diskutera ämnet även efter seminariet.

Joakim Löfgren, Log/Us, Maria Gaenger, Maria Gaenger Design och Jasmin Hinks, Index-The Swedish Contemporary Art Foundation.

Ivan Panajotov, Hochtief i samtal med Franziska Rieger, BDI.

Kultursamarbeten främjar innovation och bygger varumärket

2016-06-14

Företag har mycket att vinna på att samarbeta med konstnärer och kulturorganisationer, framförallt med tanke på varumärkesbyggande och innovationskraft. Det framkom på Tysk-Svenska Handelskammarens seminarium om kulturpartnerskap i förra veckan. I diskussionen deltog bland andra Dr. Arend Oetker, en av Tysklands främsta industriprofiler.

Dr. Arend Oetker var på besök i Sverige för att inviga utställningen Ars Viva hos Index – The Swedish Contemporary Art Foundation. I samband med detta besökte han även Tysk-Svenska Handelskammarens seminarium och diskuterade hur företag kan dra nytta av samarbeten mellan kultur och näringsliv.

– Det finns inget annat område som är så resultatorienterat som näringslivet. Med konst har jag dock aldrig ställt mig frågan om hur den ger avkastning. Konst ger mig kreativitet och inspiration. Inte bara för mig själv, men också för mina medarbetare vill jag främja nyfikenhet och önskan av att leta efter nya saker att skapa, att göra innovationer. Det är mycket viktigt att kreativitet finns i hela företaget, inte bara hos ägaren. Man måste inspirera sina medarbetare, annars kan man inte skapa en verksamhet som är full med den energi som behövs för att lyckas nå företagets mål, sade Arend Oetker.

Han är vd för Dr. Arend Oetker Holding GmbH & Co. KG och bland annat hedersordförande i styrelsen för livsmedelsföretaget Hero, som äger svenska Semper. Arend Oetker sitter också i styrelsen för tyska industriförbundet BDI och har i många år engagerat sig privat som mecenat och stöttat ett stort antal kulturella projekt och organisationer.

På seminariet gav han ett exempel på hur viktigt förpackningsdesign är och berättade hur han fortfarande är involverad i designprocessen med att bedöma form och färg på produkter från företagets varumärke Semper.

Trend mot mer kultursponsring och partnerskap

Generellt sett ökar näringslivets intresse för att samarbeta med kulturevenemang och -organisationer. Erica Smeds, vice vd på Kultur & Näringsliv, gav en kort överblick av hur situationen för kultursamarbeten i Sverige ser ut idag och vilka trender man kan se.

– Tanken med att ha en bredare finansiering inom kultursektorn är ganska ny i Sverige. Bara mellan 2000 och 2012 har kultursponsring ökat med 100 procent, och vi kan se en fortsatt trend mot mer företagssamarbeten och partnerskap. Samarbeten ses som ett mer förutsägbart och affärsmässigt sätt att stötta kulturen på, jämfört med exempelvis filantropi och donationer, och därför som ett mer stabilt sätt att finansiera kultur på, sade Erica Smeds.

Totalt pekar trenden för kultursamarbeten i Sverige uppåt, medan idrottssponsring går neråt.

– Samarbeten med kultursektorn blir strategiskt viktigare och är nu en naturlig del av marknadskommunikationen. Det viktigaste målet är att stärka attityden för varumärket. Samarbetet blir mer och mer affärsmässigt och är inte något man gör bara för att vara snäll eller för att man har en personlig relation till det, som ofta är fallet inom idrottssponsring, tillade hon.

Men inte bara ur ett samhällsengagemang kan ett kultursamarbete vara bra. Fler och fler företag vill inkludera kultur inom sina hälsoprogram. Till exempel stödjer man medarbetare som vill gå på konsert.

– Jag önskade att även de mest upptagna vd:arna skulle känna behovet av att uppleva kultur, sade Michael Thoss, chef för Allianz Kulturstiftung i Tyskland.

Kultursponsring bygger varumärket

Experterna betonade hur viktigt valet av en partner för samarbete och sponsring är. Medan sport kan vara en stor exponeringsplattform för att placera sitt varumärke, kan kultur utveckla det. Kultur skapar emotioner kring ett varumärke och förbättrar därmed hur det uppfattas av allmänheten. Ett bra sätt att välja rätt partner är att fråga sig om medarbetarna skulle kunna vara stolta över samarbetet.

– Det finns en stor möjlighet för konstvärlden genom samarbeten med näringslivet. Exponering som man kan få med idrottssponsring är inte allt ett företag letar efter. Vi på SEB har inget specifikt behov av att synas. För oss är målet att göra någonting som har en betydelse och att ge någonting tillbaka till samhället. Att bara visa upp sin logotyp betyder ingenting. Kultursponsring betyder att man siktar på ett värde. Men det är viktigt att det är uppriktigt och att man inte använder kultur för att ge sitt varumärke en mer hållbar profil än vad det är, sade Maria Pellborn, chef varumärke & samhällsengagemang på SEB.

Konst och kultur främjar innovation inom företagen

– Jag hoppas att vi får se fler hållbara samarbeten i framtiden, som inte är baserade på engångsprogram eller CSR-initiativ, utan fler win-win-situationer. Det enda sättet företag kan skapa långvariga relationer är att få den fria konsten och kreativiteten med i produktionsprocessen. Då kan man skapa något som håller för decennier och även stödja en gemenskap och utveckla den med innovation, nytt material, ny teknik – saker som vi behöver för att göra lyckade affärer. Jag tror verkligen att museer och stiftelser kommer att spela en viktig roll i framtiden för detta, sade Olof Persson, ordförande för Tysk-Svenska Handelskammaren med erfarenheter från industrin.

Även de andra tre experterna såg stor potential med samarbeten mellan kultur och näringsliv, framförallt för att de skulle främja innovationen inom företagen.

– Man kan se att konstnärer som utexamineras från universiteten orienterar sig i olika inriktningar, framförallt inom media. Vi måste vara öppna och bjuda in dem att ta del av näringslivet. Det är därför idén om att konstnärer som hyr in sig på företag växer. Det är viktigt att låta dem experimentera och prova nya saker. De kan fungera som en think-tank till övriga organisationen. Slutligen kommer innovationen när man låter personer från olika discipliner tänka tillsammans, avslutade Sara Arrhenius, konsthallschef på Bonniers konsthall.