Gabriel O. Leupold, Lufthansas vd för Norden och Baltikum

Gabriel O. Leupold, Lufthansas vd för Norden och Baltikum

Foto: Lufthansa

"IT är en helt avgörande framtidsfaktor för oss"

2016-11-10

Med mer miljövänliga flygplan, mer automatisering och virtuella världar med erbjudanden och många valmöjligheter gör sig Lufthansa redo för framtiden. Flygbolagets chef för Norden och Baltikum, Gabriel O. Leupold, stakar ut vägen framåt i intervjun med Tysk-Svenska Handelskammaren och berättar om sitt nomadliv på tre kontinenter.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Du har varit vd för Lufthansa i Norden och Baltikum i ett år nu. Hur har det varit, det första året här i norra Europa?

Gabriel O. Leupold: Mycket spännande. Framförallt är jag imponerad av mitt team här. Det består av fantastiskt duktiga människor som är väldigt öppna. Sverige och Finland kände jag redan till lite grand från mitt privata resande men det är något annat att bo och arbeta här nu. Länderna som jag ansvarar för är en intressant och mycket mångfacetterad region. Det är väldigt roligt att få jobba här.

Innan du kom till Stockholm hade du jobbat för Lufthansa i bland annat Sydamerika, Afrika och Sydeuropa. Var är det bäst att bo och arbeta?

Jag tror inte att det finns det ena perfekta stället. Varje land har sina speciella sidor. Jag är född i Buenos Aires. Spanska är mitt modersmål och jag har en personlig relation till de spansktalande länderna. Därför var tiden i Madrid och Sydamerika emotionellt speciell för mig. Men även Sydafrika var fantastiskt. Vi har fortfarande många vänner där. Hos internationella företag som Lufthansa har man till en viss del ett nomadliv, vilket vi som familj kände var ganska trevligt. I alla länder lär man sig mycket nytt. Man lär känna kulturen och människorna och tar alltid med sig något när man flyttar därifrån.

Vilken betydelse har Sverige för Lufthansa?

Sverige är i vår region den största marknaden. Lufthansa-gruppen har nästan 250 flygningar till och från Sverige varje vecka. Detta omfattande utbud finns naturligtvis eftersom efterfrågan är stor från båda håll. Affärsförbindelserna mellan våra länder är intensiva men även många privatresenärer reser på sträckorna vi erbjuder.

Vad utmärker den svenska flyg- och resemarknaden?

Intressant för mig var svenskarnas flitiga resande. Här ligger ni på en topplacering i Europa. Vad gäller affärerna är svenskarna mycket intresserade att knyta näringslivskontakter, erövra nya marknader och besöka sina kunder. Inom detta område får vi alltid bra feedback från våra kunder, att de uppskattar vårt utbud och vår service. Även privatpersoner från Sverige är flitiga på att resa. På vintern är det kanske några av dem som vill besöka julmarknaderna i Tyskland men den största delen av passagerarna använder våra nav för att ta sig vidare till sol-och-badresmål.

Konkurrensen mellan flygbolagen har fortsatt att öka under de senaste åren. Varför borde jag som resenär välja premiumvarumärket Lufthansa och inte flyga med någon av era ofta billigare konkurrenter?

Detta är en vanlig uppfattning som bara stämmer till en viss del. Vi har också låga priser som absolut är konkurrenskraftiga. Naturligtvis har vi vårt fokus på premiumsegmentet men de flesta av våra kunder är privatresenärer. Förra året reste nästan 108 miljoner passagerare med Lufthansa-gruppen. Det är ett bevis på att kunderna har förtroende för oss och uppskattar vår produkt. Vi är inte rädda för konkurrensen och ganska nöjda med positionen vi har idag.

Den ökande flygtrafiken är en stor belastning för miljön. Vad gör Lufthansa för att minimera belastningen på lång sikt?

Vi gör många olika saker. Vi är till exempel ett av de första flygbolagen som inte bara har genomfört någon enstaka PR-flygning med biobränsle. Sedan mer än ett år tillbaka tankar vi våra flygplan regelbundet med biodrivmedel i Oslo. Därutöver genomför vi hela tiden förbättringar på våra flygplan. Vi är nu det första företaget som använder sig av nya Airbus A320neo som förbrukar 15 procent mindre bränsle per passagerare och minskar området som påverkas av buller vid start med 50 procent. Det finns alltså fortfarande tekniska steg vi kan ta för att minska bränsleförbrukning, miljöpåverkan och koldioxidutsläpp. Men vi tänker också på sakerna runt omkring flygplanen: Vi gör till exempel om fordonen som drar flygplanen på flygplatsen till att drivas med el. Den nyligen öppnade terminal 2-satelliten på flygplatsen i München, som vi använder, har formats efter nya kriterier så att man exempelvis använder dagsljuset bättre och samlar avlopps- och regnvatten. Jag tror att vår bransch behöver förändras och förändras också på samma sätt som alla vi andra genom att vi är mer noga med vilka resurser vi förbrukar, att vi ökar effektiviteten och håller koll på återanvändningsmöjligheter.

När kommer vi för första gången att sitta i ett flygplan som helt och hållet drivs med bränsle från förnybara källor?

Det är tyvärr svårt att förutspå. Vi vet ännu inte när exakt förnybara drivmedel kommer att finnas tillgängliga i en storleksordning att de går att få tag på överallt. Man måste ju först bygga upp strukturerna för detta. Jämför till exempel med bilindustrin. Vi har ännu inte infrastrukturen som skulle göra det möjligt att från och med imorgon bara köra med elbilar. Samma sak gäller för vår bransch. Att helt och hållet ersätta oljan är fortfarande det stora målet men det är en bit kvar på vägen dit.

Hur tror du vårt resande kommer att se ut år 2030 och framåt?

Jag är säker på att människorna uppskattar friheten och tillgängligheten med att resa och att de kommer att vilja behålla detta. Att resa är något som människan helt enkelt vill göra. Vi inom transportsektorn kommer säkert att hitta modernare former så att flygtrafiken kan växa medan dess miljöpåverkan minskas ytterligare. Och tekniskt står vi inför ett jättekliv. Vi kommer att uppleva att passageraren kan kliva in i virtuella världar som gör olika erbjudanden mer handfasta. Vi kommer även att se mer automatisering. Jag tror att allt kring hantering av data kommer att växa i rasande takt och ackompanjera resandet på ett intensivt sätt.

Hur påverkar denna utveckling Lufthansa som företag?

Det finns ingen garanti för något företag att alltid kunna finnas kvar. Varje företag måste anpassa sig, fortsätta vara konkurrenskraftigt och prestera på ett sätt som kunderna uppskattar. Bara då har man chansen att kunna fortsätta växa på lång sikt. Därför investerar vi under de kommande åren inte bara i nya flygplan. Även vår kommunikation med kunderna kommer att förändras. Vi tror att vi måste sticka ut genom att erbjuda bra valmöjligheter att individualisera produkter. Vi har därutöver grundat ett digitaliseringslabb i Berlin. Där och inom andra delar av företaget jobbar vi nära ihop med it-företag för att se vad det finns för nya trender och åt vilket håll vi kan utvecklas. IT är för oss, vid sidan om flygandet, en helt avgörande framtidsfaktor.

Nu när det återigen är kallt och mörkt är det många som längtar efter att resa långt bort. Vart går din nästa resa?

Min fru och jag kommer snart att åka till Sydafrika i 10 dagar. Vi har bott där i totalt sex år och ser mycket fram emot att träffa gamla vänner igen. Vi kommer bland annat att åka och titta på djur. Jag tycker det är fascinerande och älskar lugnet och ensligheten där. Sydafrika är ett av våra absoluta drömresmål. Men förutom det ser vi också fram emot att få lära känna och uppleva Sverige ännu mer. Vi har redan köpt skridskor. Härifrån Lufthansa-kontoret såg jag många som gick på isen förra vintern. Jag vågade inte då men denna vinter kommer jag att göra det. Man måste ju landa lite först.