Hej möter servus: Därför trivs svenska startups särskilt bra i tyska Bayern

2018-07-05

En avslappnad ton och ett mer avspänt förhållande till hierarkier betraktas i Tyskland som typiskt skandinavisk affärskultur. Kanske är det därför som startup-företag från norra Europa finner sig så väl tillrätta i Bayern, enligt Invest in Bavaria som menar att den bayerska startup-scenen inte heller är så förtjust i överdriven formalitet. Ett enkelt ”servus” till chefen anses vara en fullt lämplig hälsning. Låt oss titta närmare på Bayern som etableringsort.

Med en bruttonationalprodukt på cirka 594 miljarder euro överträffar Bayern de flesta EU-medlemsstater. Det är ingen tillfällighet att Tysklands största förbundsland i hjärtat av Europa med sin välutvecklade infrastruktur är en av de ekonomiskt mest framgångsrika regionerna i EU. Kort och gott finns här allt som gynnar ett företags tillväxt.

Marknader, leverantörer och välutbildad personal

Det är tätt med framgångsrika företag från helt olika branscher som startups möter i Bayern och som kan vara aktuella som forskningspartner, leverantörer eller som kunder av de egna produkterna eller tjänsterna. Näringslivet består inte bara av globala spelare som Adidas, Allianz, Audi, BMW, MTU Aero Engines, MAN och Siemens, utan även av många så kallade Hidden Champions inom industri, hantverk och tjänster.

Även när det gäller tillgång till välutbildad personal utmärker sig Bayerns konkurrenskraft. Nio statliga samt flera icke-statliga universitet säkerställer att det finns akademisk återväxt. I framkant är Münchens två elituniversitet LMU och TUM. Ytterligare 17 statliga samt åtta icke-statliga högskolor (Fachhochschulen) erbjuder utbildningar inom ekonomi och tekniska yrken. Därmed finns en kvalificerad rekryteringsbas för företagen.

Utpräglad innovationskultur

Utöver universiteten finns ett stort antal institutioner för tillämpad forskning som skapar en utpräglad innovationskultur. Inriktningarna på de vetenskapliga institutionerna omfattar bland annat informationsteknik, medicin och life sciences, mobilitet, luft- och rymdfart samt energi. Omfattande forskning bedrivs av bland andra Fraunhoferinstitut, Max Planck-institut och Helmholtz-center, men det finns även flera forskningsorganisationer som är specialiserade, däribland det tyska centret för luft- och rymdfart. Nämnas bör även den äldsta forskningsanläggningen i hela Tyskland, en filial till institutet för meteorologi och klimatforskning som ligger i Garmisch-Partenkirchen nära den österrikiska gränsen. För att kunna kombinera dessa kompetenser och skapa olika nätverk har det bayerska näringsdepartementet startat Cluster Initiative Bayern.   

Detta är förutsättningar för ett gynnsamt företagsklimat och samtidigt en grogrund för en innovativ och livfull startup-scen. Ta till exempel det svenska startup-företaget Zenuity som redan gjort sig ett namn i Bayern inom området autonoma transporter. Tack vare den lokala bilindustrin och de många tvärvetenskapliga samarbetsmöjligheterna hittar unga företag rätt förutsättningar för utveckling och marknadsföring av sina innovativa tekniker.

Ett klimat där startups trivs

Konkurrensfördelarna som vuxit fram under många år kompletteras med olika främjandeinitiativ för att nya företag ska växa fram. Regionen erbjuder stöd för nystartade bolag. 

Invest in Bavaria, Bayerns etableringsagentur, erbjuder startups och andra företag ett antal kostnadsfria tjänster inför ett etableringsbeslut i Bayern. Företag kan söka hjälp för sin planering, val av plats, juridiska och skatterelaterade frågor samt för rekrytering av personal. Det kostnadsfria "Ois Easy Start-Up Landing Package" är skräddarsytt för att främja startups och kan ansökas om av innovativa unga företag från utlandet.

Bayern har också ett brett utbud av coworking spaces som inte bara erbjuder en kontorsinfrastruktur, utan också ett okomplicerat utbyte med andra grundare och likasinnade. Istället för att binda sig vid en dyr kommersiell fastighet under en längre tid kan startups vara flexibla i sin startfas och kortfristigt boka rum i ett coworking space. Sådana är till exempel:

Kreativa miljöer för tillväxt

I de många acceleratorerna och startup-hubbarna hittar unga företag och grundare från olika framtidsbranscher en kreativ omgivning för att växa och etablera sin affärsmodell. I Bayern finns bland annat följande acceleratorer:

Även många bayerska universitet har grundat startupcenter och inkubatorer. Detta återspeglar det faktum att många innovativa idéer har sitt ursprung i vetenskaplig forskning. För att nyttja denna potential och skapa en väg mellan basforskning, tillämpad forskning och att produkter kommer ut på marknaden stödjer team bestående av erfarna entreprenörer, forskare och företagsledare nya företag i utvecklingen av produkter, tjänster och affärsmodeller. Exempel är inkubatorerna som drivs av TUM och LMU:

Förutom universitetens startupcenter startas också fler och fler digitala inkubatorer i hela Bayern. Dessa finansieras delvis av det bayerska näringsdepartementet. På så sätt får unga företagare utanför de större städerna också möjlighet att utveckla sina innovativa affärsidéer.

München i fokus på KTH

KTH satsar på München som startup-hub och har utvidgat sitt främjarprogram Brighter Program till att också omfatta München för lösningar kring smart industri. Programmet startades 2012, fokuserar på early-stage-startups och stöder unga företag i sin internationalisering över en tidsperiod på fyra månader. Andra partnerstäder är New York samt Silicon Valley.

Sist men inte minst finns i Bayern många evenemang och nätverksträffar för startup-scenen. Här får grundare möjlighet att informera sig, knyta kontakter och bygga ut sitt kontaktnätverk. Ett litet urval är Bits & Prezels som äger rum under oktoberfesten, Da.Hoam Tech Konferenz, FitTech Summit, Burda Bootcamp, XR Creators’ Lab, Cashwalk, MUST Summit och många fler.

Nyfiken på vad denna delstat kan göra för dig? Kom då till Tysk-Svenska Handelskammarens exportdag Tyskland den 26 september 2018 för att träffa Invest in Bavaria och lyssna till handelskammarens experter. Du kan också när som helst ta kontakt med Katrin Kraus på Tysk-Svenska Handelskammaren för en kostnadsfri första rådgivning kring din Tysklandsstrategi. Och på Invest in Bavaria är man alltid öppen för ett möte, kanske på någon mysig bayersk Biergarten?

Kontaktperson

Katrin Kraus

Market Entry & Business Development

Telefon

+46-8-665 18 75