Ett femtiotal gäster kom till frukostseminariet om digital marknadsföring

Charlotte Thür, vd för IAB Sverige, inledde seminariet med en överblick över marknaden för digital marknadsföring

Digitala kanaler växer så det knakar och den digitala marknadsföringen i Europa är värd mer än 30 miljarder euro per år

Markus Pihl, vd för Slagkryssaren AB, berättade om företagets arbete med apputveckling

Nicola Stockmann, vd för Lasting GmbH, visade hur man utvecklar och genomför en framgångsrik digital kampanj

Robert Sedin, Online Voices Europe, Sten Sanderoth, Nordela AB, Gustav Svärd, Tyska Turistbyrån, och Max Federman, Maximator

App eller inte? Markus Pihl gav gärna råd även efter seminariets slut

Sophia Loader, Tysk-Svenska Handelskammaren, tillsammans med Maria Gaenger, Gaenger Design, och Anna Klockby, Gärsnäs

Nicola Stockmann i samtal med Per Wennersten från Ramén Trading AB

Charlotte Thür i samtal och Timo Kabus, Tysk-Svenska Handelskammaren, med Fredrik Grythberg, Junao Livsstilsrådgivning

Femina Gumz, en av handelskammarens jurister, fanns också på plats för att svara på frågor

Ninni Löwgren-Tischer, TSHK, och Elisabeth Hansen, Best Secret GmbH

Nerina Finetto, KS Utveckling, passade på att prata med Charlotte Thür efter seminariet

Digital marknadsföring: Tänk alltid mobilen först!

2015-06-01

Att inte ha en mobilanpassad sajt idag är som att ha en affär som är stängd onsdag och torsdag. Så förklarade Charlotte Thür, vd för IAB Sverige, varför företag i alla branscher bör satsa på mobila lösningar när det gäller digital marknadsföring. Även Markus Pihl från Slagkryssaren AB och Nicola Stockmann från Lasting hade många värdefulla tips till deltagarna på Tysk-Svenska Handelskammarens fullsatta frukostmöte ”Lyckas med din digitala marknadsstrategi” i onsdags.

– Många webbplatser får idag över 50 procent av trafiken från mobiler och andelen sökningar via mobilen är redan större än de från desktoppar. Sverige är det sjätte största landet i Europa vad gäller annonsering på mobila kanaler och den ser ut att fortsätta växa kraftigt framöver. Denna enorma målgrupp vill du inte missa när du marknadsför ditt företag online, sade Charlotte Thür.

Som vd för branschorganisationen Interactive Advertising Bureau i Sverige har hon överblick över hur marknaden för digitala strategier ser ut idag och åt vilket håll utvecklingen går. IAB Sverige samlar många olika bolag med intresse av digital marknadsföring och medlemmarna står för mellan 80 och 90 procent av den svenska marknaden.

– Digitala kanaler växer så det knakar. Redan 2012 gick digitala medier om print som den största annonskanalen i Sverige och i år eller nästa år kommer de även bli störst i Europa. Vi har sett tvåsiffriga ökningar över de senaste fem åren. Numera är den digitala marknadsföringen i Europa värd mer än 30 miljarder euro per år, sade Charlotte Thür.

Ingen framgång utan strategi

Men hur gör man som företag om man vill komma igång med att profilera sig via digitala kanaler? Och hur ser man till att satsningen också blir framgångsrik? Alla tre talarna på frukostmötet betonade att det framför allt gäller att göra ett gediget förarbete innan man sätter igång samt att man måste fortsätta vara aktiv även efter lanseringen.

– Det kan låta självklart men det viktigaste är att ha en strategi för satsningen du vill göra digitalt. Strategin är nyckeln till framgång för varje projekt. Sedan är det fina med online att nästan allting är mätbart. Du kan göra små eller större ändringar under projektets gång och mäta vilka resultat du får. Genom att analysera och utvärdera löpande går det att förbättra sig hela tiden, sade Nicola Stockmann, vd och grundare av Lasting.

Lasting har kontor i både Hamburg och Göteborg och hjälper företag med att utveckla och genomföra framgångsrika digitala kampanjer. Bland annat har de jobbat med mässbolaget Hamburg Messe, biltillverkaren Skoda och det tyska förlaget Bauer Media Group. En viktig grundprincip i deras arbete är att alltid sätta människan som ska ta emot ett visst budskap i centrum.

– Oavsett om du vänder dig till konsumenter eller till företag: I slutändan är det alltid en människa du ska nå och lyckas övertyga med din kampanj. Och som människor fungerar vi alla på liknande sätt. Vi litar mer på familj, vänner och bekanta än på traditionell reklam och marknadsföring. Vi gillar att prata med varandra och dela med oss av vad vi har gjort och upplevt. Vi vill känna oss uppskattade och fria att kunna påverka det vi håller på med. En framgångsrik ”mun-till-mun-kampanj” på nätet tar vara på detta och ger användarna vad de vill ha, sade Nicola Stockmann.

App kan bli värdefull kanal

Ett konkret alternativ för att stärka ens digitala närvaro är att ta fram en egen mobilapp. Markus Pihl, vd och grundare av Slagkryssaren AB, berättade på seminariet om företagets framgångsrika utvecklingsarbete inom detta område. Bland annat genom exemplet av SAS bokningsapp visade han hur viktigt det är att ha en genomtänkt strategi över vad man ska ha den nya appen till.

– SAS visste exakt vad de ville göra när de vände sig till oss för att få hjälp. De såg att många av deras kunder började använda mobilen för att informera sig, boka resor och checka in men att det var ganska krångligt på den gamla webbplattformen de hade. Därför ville de hjälpa kunderna att ta sig igenom hela processen från bokning till gate på ett smidigare sätt. De ville skapa en bättre upplevelse för användarna och jobbade långsiktigt med denna målsättning. Idag har SAS investering i denna app blivit en otroligt värdefull kanal, som omsätter hundratals miljoner kronor.

Samtidigt passar mobilappar inte varje företag:

– Appar ger många möjligheter – men till en ofta hög kostnad. Innan man låter ta fram en bör man därför fråga sig: Måste det vara en app? Har vi ett tydligt affärsmål med den? Och har vi rätt kompetens för att utveckla och underhålla den? Dessutom är det svårt att ens få chansen att ta plats på kundernas telefoner eller surfplattor. För bara några år sedan hade en genomsnittlig användare ungefär 100 appar på sin telefon – idag är vi nere på cirka 25. Man måste ha ett riktigt starkt case för att klara sig i den konkurrensen, avslutade Markus Pihl.