Berlin-hypen långt ifrån över

in
Marika Lagercrantz, kulturråd, Sveriges ambassad i Berlin.
Olof Persson, AB Volvo, tillträder som styrelseordförande i Tysk-Svenska Handelskammaren i höst.
Marika Lagercrantz och kvällens moderator Therese Larsson, SvD Näringsliv.
T.v. Catarina Erceg, Sales Manager BeNeLux, Scandinavia, Eastern Europe, visitBerlin.
I förgrunden: Nina Grundemark, ägare, Swedish Photography.
Ulrich Link, Lufthansa-chef för Skandinavien, Finland och Baltikum.
Kvällens vinnare Thomas Mielke med Ulrich Link, Stephan Stahl, vice president sales, Scandic och Catarina Erceg.
Ralph-Georg Tischer, vd, Tysk-Svenska Handelskammaren.
Corinna Wesenberg och Catarina Erceg, visitBerlin.
Jonas Brand Svensson och Martina Hammarstedt, Lufthansa.
En av kvällens alla korvar...
Kvällens Berlin-inspirerade spellista.
I Berlin har ”Zwischennutzung” kommit att bli en viktig orsak till den innovationskraft som skapats i den tyska huvudstaden. Det menade skådespelaren Marika Lagercrantz, sedan ett år tillbaka kulturråd på Sveriges ambassad i Berlin, i en paneldiskussion på Tysk-Svenska Handelskammarens business kickoff.

Sensommarminglet på Haga Forum i Stockholm den 28 augusti lockade 230 gäster ur Tysk-Svenska Handelskammarens nätverk och genomfördes i samarbete med turistorganisationen visitBerlin, Lufthansa samt Scandic Hotels. Berlin beskrivs ofta som en fattig men attraktiv stad, därav uttrycket ”arm, aber sexy” som myntats av stadens borgmästare Klaus Wowereit. Många nya företag inom den kreativa näringen lockas till Berlin och det talas om ”det nya Silicon valley i Europa”, åtminstone inom den digitala spelbranschen. Men frågan är om det går att tjäna pengar i staden?

I en paneldiskussion, modererad av Svenska Dagbladet-journalisten Therese Larsson som själv bott och arbetat i Berlin, bekräftade Catarina Erceg, marknadschef på visitBerlin, att man visst tjänar pengar i Berlin. Staden har intagit en plats bland de fem största internationella kongresstäderna i Europa, vilket lett till att kongressnäringen nu omsätter 1,8 miljoner euro och sysselsätter 34 000 heltidstjänster. Men en viktig faktor är också att det går att spara pengar tack vare att prisnivån på till exempel boende ofta är lägre än i många andra stora städer.

Marika Lagercrantz som lämnade Stockholm för Berlin för knappt ett år sedan beskrev begreppet ”Zwischennutzung” som en av anledningarna till att innovationskraft och startups lockas till Berlin. I väntan på att byggnader ska rivas eller renoveras hyr man ut dem till en låg kostnad. Det innebär att småföretag klarar sig med lägre startkapital. Hon berättade också att hon fascineras av att näringslivet i Tyskland är så kulturintresserat, vilket skapar utrymme för kulturarbetare. En dröm för den svenska kulturnäringen, sa hon. ”Svenska företag som vill etablera sig i Tyskland måste vara förberedda på att kunna tala om konst och kultur”, menade Marika Lagercrantz.

Nina Grundemark, svensk entreprenör som driver galleriet Swedish Photography i Berlin, menade att man inte nödvändigtvis tjänar pengar på berlinarna men tack vare att staden blivit ett centrum inom den kreativa näringen drar den till sig konstintresserade kunder från hela världen.

Även Volvos koncernchef Olof Persson som i höst blir ny styrelseordförande i Tysk-Svenska Handelskammaren har bott i Berlin under sin tid inom bolaget Bombardier. Han menade att den nya flygplatsen Brandenburg med ökad flygtrafik kommer få stor betydelse för näringslivets utveckling i Berlin.

Scandic, Lufthansa och visitBerlin lottade gemensamt ut en resa till Berlin med Lufthansas nya direktflyg, hotellboende på Scandics nya hotell vid Potsdamer Platz samt ett Berlin Welcomecard. Den lycklige vinnaren blev Thomas Mielke, Leinonen Sweden AB.

Kvällen avrundades med Berlininspirerad meny och många glada samtal och nya kontakter.