Tysklands ambassadör Harald Kindermann betonade vikten av förtroendefulla relationer mellan länderna.

Anders Brocknäs, vd på BMW, och Kent Oderud, vd på Miele, välkomnade gästerna.

Det var fullsatt på Tysk-Svenska Handelskammarens årsupptakt 2014.

Ralph Tischer, vd på handelskammaren, välkomnade gästerna som kom från både Tyskland och Sverige.

Eva Häußling från handelskammaren med skattmästare Sverker Lundkvist.

Ralph Tischer, Anders Brocknäs, Kent Oderud och Harald Kindermann tillsammans med quizvinnarna Claes Dietmann och Melanie Ivert.

Lena Eriksson och Catrin Warmedinger välkomnade gästerna på årsupptakten.

Filippa Drakander (mitten) och Margareta Neld från Neld International Consulting i samtal.

Alrun Griepenkerl från handelskammaren med John Holm från Hexicon.

Sarah Smith från BMW visar gästerna den nya elbilen BMW i3.

Fredrik Ahlström från Swedmec (höger) fick chansen att titta närmare på en BMW i3.

Max Federmann från Maximator med Linus Lidalen från BMW.

Andres Brocknäs från BMW med ambassadör Kindermann.

Dieter Wulkow, Markus Jung och Lars Påhlsson från Johannes Hübner.

Sarah Kurbjuhn och Albrecht Kurbjuhn från German Riviera e.V. i samtal med Emma Löfvenberg från handelskammaren.

Svante Lindgård, rådgivare på Miele, lagade kryddångad biff med selleriremoulad.

Gästerna fick provsmaka kockens vinterspecialiteter.

Ralph Tischer med Frank Schubert från Dekra Automotive i samtal med Jörg Himmelmann Mercedes-Benz Sverige.

Sophia Loader från handelskammaren höll i trådarna för kvällen.

Timo Kabus från handelskammaren delar ut kvällens program och quiz.

Jan Schott från Schott Adamamietz Arkiform var en av många som deltog i kvällens quiz.

Jens Effenberger från Volkswagen Finans Sverige och Stephan Heil från Volkswagen Group i samtal med Ralph Tischer.

Karsten Keller från Schenker med Malin Johansson från Tysk-Svenska Handelskammaren.

Birgitta Nenzen från Solna stad och Christopher Lovén från Unit4 Aggresso.

Sascha Schaeferdiek och Johanna Müller från G Grönberg Advoktbyrå.

Årsupptakt 2014 på Miele Gallery

2014-01-30

Nära 200 gäster kom till den traditionella årsupptakten som i år ägde rum på Miele Gallery i Solna. Gästerna från Tyskland och Sverige hade chansen att mingla och lära känna Mieles och BMW:s produkter. Båda företagen var medarrangörer för evenemanget. 

Tysk-Svenska Handelskammarens vd Ralph Tischer hälsade gästerna välkomna. Han var mycket glad över att gäster från alla delar av Sverige och Tyskland hade kommit till Solna.  

– Det visar att vår årsupptakt inte bara är ett evenemang för Stockholm utan för hela handelskammarens nätverk, sa Tischer.

Tysklands ambassadör Harald Kindermann betonade i sitt välkomststal vikten av att skapa förtroendefulla relationer mellan länderna i Europa. Kindermann underströk att Tysk-Svenska Handelskammaren hjälper till att stärka relationen mellan Sverige och Tyskland.

– Genom affärsförbindelser kan man lära sig att förstå ett annat land. Man ser möjligheter till gemensamma projekt, sa ambassadören.

Familjetradition på Miele

Mieles vd Kent Oderud var glad att så många gäster kom till vitvarutillverkarens showroom, där kunder vanligtvis kan få rådgivning eller besöka inspirationskvällar. Han betonade att NRW-företaget Miele, 115 år efter grundandet, fortfarande styrs av ägarfamiljerna.

– Familjetraditionen bygger vår status. Våra produkter har en livslängd på 20 år, sa Oderud.

Under kvällen lagade, Svante Lindgård, kock och rådgivare på Miele, mat i ett showroom-kök för att presentera vilka möjligheter företagets produkter erbjuder.

BMW:s miljövänliga framtidsbil

Anders Brocknäs, vd på BMW, presenterade under årsupptakten den senaste elbilen som företaget lanserade i julas, en BMW i3.

– Denna bil är byggd i återvunnet material som produceras i vår fabrik i USA och som drivs med vattenkraft. Delarna sätts ihop i Leipzig, där vi använder oss av vindkraft som energikälla. Det är ett helt nytt tänk som står bakom BMW i3, förklarade han.

Quizvinnarna presenterades

Efter välkomstorden presenterades vinnarna i kvällens quiz. Melanie Ivert från Adidas Group vann en vecka med en BMW X5 under vintern. Även Claes Dietmann från Fido Film hade svarat alla rätt och fick en fristående espressomaskin CM 6300 från Miele som pris.

– Det var exakt det som jag behövde, berättade Claes Dietmann efter prisutdelningen.