Årsupptakt 2014 på Miele Gallery
2014-01-30
Nära 200 gäster kom till den traditionella årsupptakten som i år ägde rum på Miele Gallery i Solna. Gästerna från Tyskland och Sverige hade chansen att mingla och lära känna Mieles och BMW:s produkter. Båda företagen var medarrangörer för evenemanget.
Tysk-Svenska Handelskammarens vd Ralph Tischer hälsade gästerna välkomna. Han var mycket glad över att gäster från alla delar av Sverige och Tyskland hade kommit till Solna.
– Det visar att vår årsupptakt inte bara är ett evenemang för Stockholm utan för hela handelskammarens nätverk, sa Tischer.
Tysklands ambassadör Harald Kindermann betonade i sitt välkomststal vikten av att skapa förtroendefulla relationer mellan länderna i Europa. Kindermann underströk att Tysk-Svenska Handelskammaren hjälper till att stärka relationen mellan Sverige och Tyskland.
– Genom affärsförbindelser kan man lära sig att förstå ett annat land. Man ser möjligheter till gemensamma projekt, sa ambassadören.
Familjetradition på Miele
Mieles vd Kent Oderud var glad att så många gäster kom till vitvarutillverkarens showroom, där kunder vanligtvis kan få rådgivning eller besöka inspirationskvällar. Han betonade att NRW-företaget Miele, 115 år efter grundandet, fortfarande styrs av ägarfamiljerna.
– Familjetraditionen bygger vår status. Våra produkter har en livslängd på 20 år, sa Oderud.
Under kvällen lagade, Svante Lindgård, kock och rådgivare på Miele, mat i ett showroom-kök för att presentera vilka möjligheter företagets produkter erbjuder.
BMW:s miljövänliga framtidsbil
Anders Brocknäs, vd på BMW, presenterade under årsupptakten den senaste elbilen som företaget lanserade i julas, en BMW i3.
– Denna bil är byggd i återvunnet material som produceras i vår fabrik i USA och som drivs med vattenkraft. Delarna sätts ihop i Leipzig, där vi använder oss av vindkraft som energikälla. Det är ett helt nytt tänk som står bakom BMW i3, förklarade han.
Quizvinnarna presenterades
Efter välkomstorden presenterades vinnarna i kvällens quiz. Melanie Ivert från Adidas Group vann en vecka med en BMW X5 under vintern. Även Claes Dietmann från Fido Film hade svarat alla rätt och fick en fristående espressomaskin CM 6300 från Miele som pris.
– Det var exakt det som jag behövde, berättade Claes Dietmann efter prisutdelningen.