Markus Miele i samtal med Tysklands miljöminister Barbara Hendrick

Foto: Miele

Årsmöte: Markus Miele om innovation, hållbarhet och export

2016-02-10

Markus Miele är årets gästtalare på Tysk-Svenska Handelskammarens årsmöte på Grand Hôtel i Stockholm den 12 april. Inom ramen för diskussionsforumet Tyskland i dialog kommer han att tala om hållbart företagande, innovationskraft och framgångsrik internationalisering i tyska Mittelstand (medelstora företag).

Tyska Mittelstand står för långsiktighet, stabilitet och innovation. Man vad är framgångsreceptet? Hur kan det komma sig att just små och medelstora företag utgör ryggraden i det tyska näringslivet? Inom ramen för nästa utgåva av vår näringspolitiska diskussionsforum Tyskland i dialog talar Markus Miele bland annat om innovationskraft och hållbart företagande som den internationellt starka tyska Mittelstands kännetecken.

Frågan hur fler små och medelstora företag kan gynnas av och växa genom internationalisering kommer i anslutningen till talet att diskuteras i en paneldiskussion med svenska företagsrepresentanter.

Dr. Markus Miele, vd och delägare i familjeföretaget Miele & Cie. KG, är keynote-speaker på Tyskland i dialog den 12 april. Den tyska företagaren har suttit i Mieles företagsledning i mer än 15 år. Därutöver engagerar han sig sedan 2005 ideellt som vice styrelseordförande i den lokala handelskammaren IHK Ostwestfalen zu Bielefeld.

Miele & Cie. KG grundades år 1899 i närheten av västtyska Gütersloh och producerade från början mjölkcentrifuger. 117 år senare är företaget en världsledande tillverkare av premiumvitvaror för kök, tvätt och golv samt av utrustning för professionellt bruk inom industri, laboratorium och hälsovård. Miele sysselsätter idag runt 18 000 medarbetare i nästan 50 länder runtom i världen. Sedan 1970 är familjeföretaget aktivt på den svenska marknaden. Ända sedan grundandet satsar Miele på innovativa och långlivade premiumprodukter liksom en långsiktig personalstrategi – ett helhetskoncept som belönades med det tyska hållbarhetspriset (Deutscher Nachhaltigkeitspreis) år 2014.

Denna utgåva av Tyskland i dialog, Tysk-Svenska Handelskammarens forum för näringspolitiska frågor, får du inte missa! Här hittar du hela programmet för evenemanget samt anmälningslänken. Antalet platser är begränsat.

Visste du att?

• 99 procent av alla tyska företag tillhör Mittelstand, det vill säga små och medelstora företag upp till 499 anställda.
  • Soliditeten hos Tysklands Mittelstandsföretag låg 2014 på i genomsnitt 30 procent.
  • Nästan alla tyska företag som utgör Mittelstand är familjeägda.
  • Nästan 60 procent av alla sysselsatta i Tyskland arbetar inom Mittelstand.