Malin Alfredsson, Glenny Holdhof och Werner Borgers

Foto: TSHK/Vogel Business Media/Borgers AG

Årsmöte 2014: Olof Persson omvald som styrelseordförande

2014-06-02

Tysk-Svenska Handelskammarens styrelseordförande Olof Persson blev omvald på handelskammarens årsmöte på Grand Hôtel i Stockholm den 27 maj. Dessutom tar tre nya medlemmar plats i styrelsen: Malin Alfredsson, Glenny Holdhof och Werner Borgers.

Malin Alfredsson är vd för Cellwoodgruppen AB i småländska Mariannelund. I ett kort tal på tyska presenterade hon sig själv och sitt företag för deltagarna på årsmötet. Cellwoodgruppen producerar maskiner för bland annat sågverk, pappersindustri och järngjuterier. Produktionen finns i Sverige men maskinerna säljs över hela världen. Vid sidan om vd-jobbet driver Malin Alfredsson även en liten bokhandel i Eksjö – ett bra ställe för att slipa på tyskakunskaperna, som hon betonade på årsmötet.

Glenny Holdhof är vd för EDUR-Pumpenfabrik Eduard Redlien GmbH & Co. KG och Sveriges honorärkonsul i Kiel i norra Tyskland. Edur producerar pumpar som kommer till användning inom till exempel vattenförsörjning, energiteknik, kylteknik och på reningsverk. Glenny Holdhof var förhindrad att delta den 27 maj och kunde därför inte presentera sig själv för deltagarna på årsmötet.

På plats fanns däremot Werner Borgers, vd på Borgers AG från Bocholt i västra Tyskland. Företaget tillverkar komponenter för bilar och levererar dem till bilindustrin över hela världen. I Sverige har man en filial där man kompletterar vissa delar innan man skickar dem vidare till Volvo Personvagnar.

Handelskammarens hedersmedalj till Franz Borgers

Franz Borgers

Vid sidan om de nyvalda styrelsemedlemmarna avtackades även några ledamöter som lämnar styrelsen. En av dem, Franz Borgers, styrelseordförande för Borgers AG och medlem i Tysk-Svenska Handelskammarens styrelse sedan 1998, tilldelades handelskammarens hedersmedalj på årsmötet.

– Jag tackar för det alltid goda, konstruktiva och trevliga samarbetet under åren, sade Franz Borgers.

Det var Hans-Theodor Kutsch, handelskammarens vice styrelseordförande, som delade ut medaljen och tackade Franz Borgers å hela styrelsens vägnar. Han berömde Franz Borgers 18-åriga ideella engagemang i styrelsen och påpekade att Borgers alltid hade varit närvarande och punktlig samt representerat kammaren på ett stort antal externa evenemang.

– Jag har jobbat för goda relationer mellan Tyskland och Sverige även på högre nivå. Maskineriet som är våra relationer behöver ibland lite smörjolja och jag har alltid sett mig som mannen med oljekannan i handen. Handelskammaren lever på medlemmarnas engagemang och jag önskar mig att ni fortsätter på den inslagna vägen, sade Franz Borgers i sitt tacktal innan han tog emot applåderna från publiken.