Ett collage av två bilder: Besökare i mässans entréområde, en monter med ett guldtak

Foto: Messe München International

Arkitekter samlar inspiration inför 2017

2016-11-09

Från 16 till 21 januari nästa år är alla som jobbar med att planera, bygga och driva byggnader inbjudna till BAU-mässan i tyska München. Framtidens byggande står i centrum och mer än 250 000 besökare från världens alla hörn väntas. Speciellt som arkitekt och byggnadsingenjör vill du inte missa detta.

– BAU är hela branschens viktigaste evenemang. Här presenteras produkter, material och system för alla arbetsområden inom planering och byggande. Under några dagar kan man skaffa sig en överblick över de nyaste utvecklingarna och innovationerna i byggbranschen. Inget annat evenemang samlar så många material- och byggelementtillverkare från världens alla hörn, däribland nästan alla marknadsledare, säger Johannes Manger som är presstalesman för mässan.

På BAU 2017 kommer runt 2 000 företag från över 40 länder att finnas på plats för att visa upp sina lösningar och komma i kontakt med potentiella affärspartner. Utställarna visar de senaste trenderna för produkter och byggnadsmaterial inom områden såsom sten/jord, trä, aluminium, glas, fasader, takkonstruktioner, golvbeläggningar, fönster, dörrar, port- och parkeringssystem, byggkemikalier, BIM-lösningar och många fler.

Största plattformen för arkitekter

– Speciellt för arkitekter och byggnadsingenjörer är mässan den viktigaste och, enligt vad vi vet, största plattformen som finns. Den senaste BAU 2015 besöktes av över 65 000 arkitekter för att knyta kontakter och uppleva innovationer. Många utställare riktar in sina mässaktiviteter helt och hållet på målgruppen arkitekter. Men mässan är relevant för alla som jobbar med att planera, bygga eller driva byggnader, säger Johannes Manger.

Varje gång BAU arrangeras lyfter man särskilt fram ett antal ämnen som är av central betydelse för framtidens byggande. 2017 är det intelligenta fasader, digitalt planerande, byggande och drift, upp- och ihopkopplade byggnader samt bygga och bo 2020 som är fokusområden under den sex dagar långa mässan.

– Här hittar man exempelvis fasader som självständigt reagerar på yttre påverkan som blåst, värme eller solinstrålning och lösningar där byggnader reglerar sin energiförbrukning efter de boendes behov som man har räknat ut med hjälp av rörelseprofiler, berättar Johannes Manger.

Personlig upplevelse fortfarande viktig

Men är det verkligen nödvändigt att åka ända till München för att informera sig om nyheter och innovationer och träffa andra företag? I vår digitala värld finns ju information om tillverkare, produkter och lösningar tillgängliga online dygnet runt. Att ta kontakt med potentiella affärspartner kan man göra när som helst via nätet eller telefon. Ändå har den stora branschmässan inte spelat ut sin roll, menar Johannes Manger:

– Vi har gjort erfarenheten att den personliga upplevelsen och kontakten särskilt vinner i betydelse i den digitala tidsåldern. På BAU kan man känna på produkter och material och verkligen uppleva innovationer. Man kan kommunicera direkt med tillverkarna, ställa frågor, få förklaringar och uppvisningar på plats. Ett viktigt element är också den positiva och framåtriktade stämningen och euforin som ligger över varje BAU och som nästan går att ta på i hallarna. Den finns det ingen ersättning för i den digitala världen.

Att mässan fortfarande behövs intygar också besökssiffrorna som har ökat kraftigt under de senaste åren. Dessutom är efterfrågan efter utställningsyta större än hallkapaciteten vilket resulterar i en lång väntelista för företag som vill vara med och presentera sig på plats i München.

Vi hjälper dig med förberedelserna

Som besökare är det en god idé att förbereda sig väl före avresan. Ta en titt på utställarförteckningen på mässans webbplats, ladda ner BAU-appen för en bättre orientering på området och glöm inte att boka ditt hotellrum i god tid. Men tänk också igenom vad du och ditt företag vill uppnå med besöket.

Vi på Tysk-Svenska Handelskammaren är representanter för Messe München här i Sverige och kan hjälpa dig och ditt företag med allt från att planera ditt besök till det optimala mässdeltagandet. Hör av dig till våra mässexperter på avdelningen Market Entry & Business Development så berättar vi gärna mer om hur vi kan hjälpa just dig.

Kontaktperson

Marion Freitag

Mässor

Telefon

+46-8-665 18 23