Carl-Johan Hallenborg, Unjo AB (mitten). Till höger Per-Olof Larsson, GU School of Executive Education

Moderator Ninni Löwgren med dagens panel

Paneldeltagarna Niklas Wahlberg, Lindholmen Science Park, Mats Jirstrand, FCC, och Marcus Rothoff, Volvo Personvagnar

Jessica Källman och Fredrik Vinge, Tysklands honorärkonsul i Göteborg.

I publiken fanns representanter från många olika branscher och organisationer.

Alexander Scheer, Beko Technologies GmbH, talar med Joel Görsch, Business Region Göteborg.

Bjarne Holmqvist, Wenmec AB samt Tysk-Svenska Handelskammarens styrelse, i samtal med Niklas Wahlberg.

Anders Karlsson, Euler Hermes Kreditförsäkring, Karl-Heinz Gössling och Helen Teame Bairu, Business Region Göteborg

Efter paneldiskussionen bjöds det på en vårinspirerad buffé.

Hans Strempel, Hans Strempel Advokatbyrå, och Göran Gummeson, Nimbus Boats Sweden AB och Tysk-Svenska Handelskammarens styrelse

Swantje Berking, Anna Karheiding och Peter Powell från Mann+Hummel GmbH

Karl-Heinz-Gössling, Tysk-Svenska Handelskammaren, i samtal med Jessica Källman, Moderaterna.

Lindholmen Science Park är en arena för innovativa företag, forskning och utbildning.

Alla vinnare när samarbetet ökar

2014-04-11

Samverkan är nyckeln till innovation. När näringslivet samarbetar med högskolor och myndigheter kan nya forskningsresultat omsättas i konkreta produkter och tjänster som i sin tur kan hjälpa till att lösa olika samhällsproblem och ge ökad tillväxt. Paneldeltagarna på Tysk-svenska minglet i Göteborg var eniga om att det behövs mera sådan samverkan för att behålla och öka innovationskraften i Göteborgsregionen.

Enligt EU-kommissionens senaste innovationsindikator är både Sverige och Tyskland ledande inom EU när det gäller innovation. Idéer från innovativa sektorer når ut på marknaden, skapar arbetstillfällen och bidrar till att göra länderna ännu mer konkurrenskraftiga.

Men hur rustar man sig för framtiden så att man kan hålla sig kvar på toppositionen? Och vad kan företag, forskning och offentliga förvaltningar göra för att bidra till ett gynnsamt innovationsklimat? Dessa frågor stod i centrum på Tysk-svenska minglet i Göteborg som Tysk-Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg bjöd in till den 10 april.

Självkörande bilar på Göteborgs vägar

En av deltagarna i paneldiskussionen var Marcus Rothoff, chef för avdelningen för självkörande bilar på Volvo Personvagnar. Han presenterade bland annat projektet Drive me. Målsättningen i projektet är att ha 100 självkörande bilar ute på utvalda vägsträckor i Göteborgsregionen år 2017. För att nå dit samarbetar Volvo med bland annat Trafikverket och Göteborgs stad.

– Fokus för projektet ligger på forskningen om hur självkörande bilar kan samverka med samhället runt omkring. Vi vill göra trafiken säkrare och samtidigt har vi fokus på att förbättra för miljön och bidra till bättre trafikflöden, förklarade Marcus Rothoff.

Han påpekade att det är just samarbetet med myndigheter och andra partner som gör att projektet överhuvudtaget kan bli av och så småningom nå resultat – resultat som sedan i sin tur inte bara är till nytta för Volvo som företag utan också för samhället runt omkring.

– Alla har förstått att man inte kan lösa alla problem själv. Trafikverket har till exempel insett att de inte kommer att nå nollvisionen gällande trafikdödligheten om de inte samarbetar med industrin, sade Marcus Rothoff.

Fraunhofer forskar åt näringslivet

Samverkan med olika aktörer från näringsliv och den offentliga sektorn står även i fokus för Fraunhofer-Chalmers Centrum för Industrimatematik (FCC). Liksom de mer än 60 andra Fraunhofer-institut i Tyskland och resten av världen får FCC hälften av sina medel från direkta industriprojekt och resten från t.ex. stat och högskolor. Målet är att forska åt näringslivet.

– Vi brinner för innovationer baserade på forskningsresultat och vi brinner för att föra ut denna forskning i samhället, sade Mats Jirstrand, professor och avdelningschef på FCC, under paneldiskussionen.

Han har märkt att allt fler företag är öppna för samarbeten med partner som högskolor, myndigheter och till och med konkurrenter. Bilindustrin har varit tidigt ute, men enligt Mats Jirstrand börjar nu även andra branscher såsom läkemedelsindustrin få upp ögonen för fördelarna med samverkan på ett bredare plan.

Företag och forskning möts på Lindholmen

För att få till en lyckad samverkan mellan olika partner krävs också att de involverade aktörerna har en arena där de kan mötas. En sådan är Lindholmen Science Park som har funnits i snart 15 år med konceptet att driva samverkansprojekt. Här ägde även det Tysk-svenska minglet rum.

– Lindholmen är en nationell resurs inom innovationsområdet. Vi tillhandahåller en öppen innovationsmiljö med syftet att erbjuda människor ytor att utveckla saker på. Numera finns det cirka 350 bolag och 12 000 jobb här i området, förklarade Niklas Wahlberg, vd för Lindholmen Science Park, som också deltog i paneldiskussionen. Om vi även räknar med alla som studerar, forskar och bor på Lindholmen blir det över 21 000 personer, en siffra som vi hoppas ska vara 30 000 personer senast år 2020, sade Niklas Wahlberg.

Alla i panelen var eniga om att neutrala forum som Lindholmen behövs. Marcus Rothoff från Volvo, påpekade också vikten av innovationer för att attrahera rätt personal med specialistkompetens. Samarbetet mellan företag, högskolor och myndigheter stärker hela Göteborgsregionen, menar han.

Samarbetsprojekten korsar nationsgränser

Men många projekt stannar inte ens längre inom ett visst geografiskt område eller ett land.

– Sådana internationella samarbeten kommer vi att se betydligt mer av i framtiden. När problemen är de samma i många länder triggas man att även samarbeta över nationsgränserna, sade Mats Jirstrand.

 

Evenemanget arrangerades av Tysk-Svenska Handelskammaren i samarbete med: