Ett tysk-svenskt invigningsband framför Rustas första tyska filial

Ett tysk-svenskt invigningsband prydde ingången till Rustas första filial i Tyskland.

Foto: Rusta

Anders Forsgren och Sven Schindler

Rusta-medgrundaren Anders Forsgren och Lübecks kommunalråd Sven Schindler ser fram emot samarbetet mellan den svenska detaljhandelskedjan och den tyska staden.

Foto: Rusta

Kön framför Rustas nya butik i Lübeck

Flera hundra människor hade köat hela morgonen framför Rustas nya varuhus. De första 100 fick presentkort.

Foto: Rusta

Rustas butik i Lübeck, prydd med svenska och tyska flaggor

Kl. 9.45 var det dags: En kvart tidigare än planerad öppnades dörrarna till Rustas första tyska filial i Lübeck.

Foto: Rusta

Inne i Rustas varuhus i Lübeck

I varuhuset väntade ett brett sortiment på alla nyfikna som hade köat länge.

Foto: Rusta

Göran Westerberg och Anders Forsgren vid ingången till varuhuset i Lübeck

Vd Göran Westerberg och grundaren Anders Forsgren blev glada över det stora intresset från Lübeckborna.

Foto: Rusta

Startskott för ny svensk exportsatsning: Rusta öppnar i Tyskland

Den 18 maj öppnade detaljhandelskedjan Rusta sin allra första butik utanför Skandinavien. Intresset var stort bland kunderna när varuhuset i nordtyska Lübeck slog upp portarna. Nu väntar många fler butiker att öppna på den tyska marknaden.

Rusta grundades i Gävle 1986 och har sedan starten haft en god tillväxt i Sverige och sedan 2014 även i Norge, med nu totalt 105 butiker. I sortimentet hittar man artiklar för hemmet, både inne och ute: hemtextilier, trädgårdsmöbler, elektronik, djurfoder, skönhetsartiklar och sportartiklar, bland annat.

Efter en tid av stark expansion på hemmamarknaden vågade man nu ta steget utanför Skandinavien för första gången. Och intresset för den nya butikskedjan var stort vid öppningen i Lübeck den 18 maj. När kommunalrådet Sven Schindler väl klippte bandet för att inviga varuhuset hade flera hundra kunder samlats för att ta del av nykomlingens utbud.

– Vår tyska premiär har uppfyllt våra förväntningar och målsättningar. Att vi nu öppnat vårt första tyska varuhus med gott resultat och att intresset för Rusta varit stort, känns naturligtvis väldigt positivt. Vi är ödmjuka inför vår lansering men tror givetvis på vad vi har att erbjuda och att Rusta kommer att vara ett välkommet komplement till de aktörer som redan finns på den tyska marknaden, säger koncernchef och vd Göran Westerberg.

Mindre städer i fokus

Med företagsvärderingar som enkelhet och samarbete men också mod och engagemang vill Rusta erövra den tyska marknaden och hoppas kunna tillmötesgå de tyska konsumenternas önskemål.

Jämfört med exempelvis Granit, Clas Ohlson och Stadium, som valt att etablera sig i några av de största städerna i Tyskland, satsar Rustas ledning på mindre orter och planerar upp till 500 butiker runt om i Tyskland. Första steget är nu taget i Lübeck och efter sommar öppnas den andra butiken, denna utanför Kiel.

– Vi kan se fram emot vår andra premiär i Schwentinental efter sommaren, det är mycket spännande. Våra erkänt låga priser och breda sortiment inom hem och fritid lockar många kunder och borgar för en positiv start, säger Göran Westerberg.

Även på Tysk-Svenska Handelskammaren gläder man sig över Rustas framgångar i Tyskland.

– Vi är väldigt glada över den uppmärksamhet som Rusta fått kring etableringen och stolta över att fått stötta företaget operativt under hela sin väg till Tyskland. Vi önskar Rusta all framgång på den stora tyska marknaden, säger Ninni Löwgren Tischer, avdelningschef Market Entry & Business Development på Tysk-Svenska Handelskammaren.

 

I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.