Några av Elicits medarbetare sitter runt ett bord och pratar med varandra under ett inspirationsmöte.

Foto: Elicit

På Elicit vill alla göra skillnad tillsammans

Det svenska it-företaget Elicit har i år placerat sig på topp 10-listan bland Sveriges bästa arbetsplatser i kategorin medelstora organisationer. I en intervju med Tysk-Svenska Handelskammaren berättar Anna Storm, som är vd för verksamheten i Göteborg, om en stark företagskultur som lett till denna placering trots att konkurrensen om duktiga systemutvecklare är hård.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Grattis till topp 10-placeringen i undersökningen som genomfördes av Great Place to Work. Berätta hur ni tagit er till toppen som en av Sveriges bästa arbetsplatser.

Anna Storm

Anna Storm: Vi har alltid trott att motiverade, nöjda medarbetare och motiverade, nöjda kunder går hand i hand. Därav är det ingen slump att vi ända sedan Elicit startades år 1999 varit mycket måna om att bygga en företagskultur som stimulerar, utmanar och bryr sig om alla i bolaget. På samma sätt som vi bryr oss om våra kunder. Detta har vi bakat in i våra värderingar, vilka utgör vårt styrinstrument i företaget och som ersätter allt vad skriftliga arbetsinstruktioner och hierarkier heter. Jag tror att god kommunikationsförmåga och transparens inom bolaget, inte bara mellan några enskilda individer utan på alla plan, är en av våra viktigaste framgångsfaktorer. Det skapar trygghet i organisationen vilket gör att vi som befinner oss här vågar ta steget in i något nytt och även hanterar förändringar som något positivt. Vilket gör att vi bygger in en vilja till utveckling, en vilja till ständiga förbättringar. Gemensamt för oss alla på Elicit är att vi vill göra skillnad. Och vi vill göra det tillsammans. Den viljan har tagit oss till att bli en av Sveriges bästa arbetsplatser.

Vilka typer av uppdrag anlitar kunderna er för?

Idag pratar många om digitalisering. Det har vi hållit på med i 18 år nu. Vi digitaliserar exempelvis administrativa processer. Det kan handla om att vi utvecklar ett bokningssystem som är anpassat till en kunds specifika behov. Eller en portal för ett fastighetsbolags totala energiförbrukning, där en smart visualisering gör att mätdata omvandlas till analyserbar information som i sin tur hjälper fastighetsbolaget att sänka sin energiförbrukning. I andra fall anlitas vi för vår specialistkompetens där duktiga systemutvecklare eller verksamhetsanalytiker ansluter till kundernas team för att exempelvis utveckla en app där du kan köpa biljetter till lokaltrafiken eller där du smidigt kan lyssna på musik i din bil. Vi har genom årens lopp varit verksamma inom i stort sett alla branscher. Den gemensamma nämnaren är effektivisering av processer genom digitalisering av dessa processer. För oss är detta fantastiskt! Vi får ta del av utmaningarna inom en mängd olika branscher och vi får vara med för att ta fram lösningar som hanterar dessa utmaningar.

Ni har också tagit fram en egen produkt, ett leveranssystem som gör att transportörer, grossister och slutkunder kan följa sina leveranser. Vad gör den så speciell?

Vårt leveranssystem, Pin Deliver, ökar precisionen i hemleveranser. Idag finns det massor av track-and-trace-system för att följa en beställd vara på nätet. Ändå är den vanligaste frågan till kundtjänst var mitt paket är, alternativt när mitt paket kommer. Transparens är bra men det måste gå hela vägen ut, annars skapas inget mervärde för slutkunden. Befintliga lösningar täcker kanske 95 procent och med Pin Deliver säkrar man upp den sista biten i kedjan. Den stora vitsen med systemet är att hjälpa transportörerna. Om en varuägare (grossist) köper tjänsten "hemleverans" av en transportör skall de kunna pressa transportören med kvalitetskrav på leveransen. Dagens transportörer använder ofta underåkare i flera led och det behövs därför en tjänst som fungerar som ett nav för att leverera den kvalitet som varuägaren begär på ett enkelt och flexibelt sätt. Pin Deliver är detta nav.

Elicit har idag ett 70-tal medarbetare fördelat på verksamheterna i Göteborg, Malmö och nu sedan i somras även i Stockholm. Varför har ni väntat tills nu med att expandera till Stockholm?

Ja, det är inte klokt egentligen. En frisk fläkt som vi i it-branschen borde varit i Stockholm för länge sedan. Vi har haft en del lägen genom åren, både organiskt och via förvärv, men allt handlar om tajming och nu är det rätt. Så nu är vi här och till våra blivande kunder vill vi hälsa att det varit "worth waiting for".

Har ni även uppdrag på tyska marknaden?

Ja, det har vi! Detta sedan ett knappt år tillbaka där vårt Malmökontor, som har en mängd oerhört duktiga projektledare, driver ett stort logistikprojekt mot en stor kund på den tyska marknaden.

Sedan 2015 är Elicit AB medlem i Tysk-Svenska Handelskammaren. Vilka förväntningar har ni på medlemskapet?

Vårt intresse för Tysk-Svenska Handelskammaren väcktes ur en kombination av intresse för den tyska marknaden, såväl avseende vår produkt Pin Deliver som vår kompetens inom digitalisering, och det faktum att både Ilona Kiebler, vår vd för verksamheten i Skåne, och jag tidigare i våra arbetsliv varit verksamma i Tyskland. Våra förväntningar har delvis redan infriats där vi ville bygga nya nätverk, inhämta för oss ny kunskap om den tyska marknaden och hitta ett trovärdigt, kompetent bollplank gällande frågor, såväl strategiska som praktiska. Nu vill vi fortsätta på inslagen bana i detta sammanhang som kommer leda oss framåt mot fortsatt hållbar expansion.

 

I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.

Elicit AB