Thomas Alsén, Marcus Tisäter och Stefan Hamilton från Happiness står framför en tv-skärm som visar Tysk-Svenska Handelskammarens nya webbplats.

Thomas Alsén, Marcus Tisäter och Stefan Hamilton från Happiness.

Happiness gör Tysk-Svenska Handelskammaren glad

Du har säkert redan märkt det: Tysk-Svenska Handelskammaren har fått en helt ny webbplats. Bakom nylanseringen, som är byggd på den nya publiceringsplattformen Drupal 8, står den Stockholmsbaserade webbyrån Happiness. Vi ställde sex frågor till Stefan Hamilton, grundare och delägare av Happiness samt projektledare för handelskammarens nya webb.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Ni har byggt vår nya webbplats från grunden. Förutom den fräscha designen, vilka nyheter har ni byggt in som besökaren kommer att märka av?

Stefan Hamilton: I detta uppdrag tog vi ett helhetsgrepp med ett strategiskt arbete kring målgrupper, målgruppsbehov, egna affärsbehov och varumärkesbyggande. Resultatet är framförallt en mer målgrupps- och behovsanpassad upplevelse med direktingångar till tjänster, fokus på evenemang som pågår och ett helt nytt målgruppsindelat innehållsblock som ställer frågor ur besökarens perspektiv och leder vidare till information och svar [lanseras senare i höst, reds. anm.]. Även befintliga medlemmar lyfts bättre och får ta större plats på nya webbplatsen. Den är självklart också anpassad för mobiler och mindre skärmar så att till exempel affärsresande enkelt kan använda den oavsett var de befinner sig.

Sajten är byggt på den sprillans nya tekniska plattformen Drupal 8. Varför ska man som beställare av ett webbprojekt satsa på just Drupal 8?

Drupal är ett av de mest kraftfulla systemen i världen för webbpublicering och innehållshantering. Det är skalbart och utbyggbart med oändliga mängder moduler som täcker varje behov. Att Drupal med tilläggsmoduler dessutom är fullständigt kostnadsfritt utan begränsningar är i det närmaste unikt. På Happiness skulle vi hellre vända på frågan – varför skulle man inte satsa på Drupal? Nya Drupal 8 har många nyheter som bättre teknisk arkitektur, Quick Edit av innehåll medan du surfar, Configuration Manager som gör det lättare att bygga ut eller om sin webbplats, mycket bättre stöd för språk samt bättre gränssnitt för redaktörer som även är mobilanpassat – redigera din webbplats på bussen hem!

För en webbyrå har Happiness varit med i matchen länge – ända sedan 1999. Hur skulle du sammanfatta er företagsfilosofi? Är det just "glädjen" som präglar ert sätt att arbeta?

Ja faktiskt är det lite så. Happiness företagsfilosofi har alltid grundats i arbetsglädje. Vi är ett oberoende företag där alla är djupt engagerade i verksamheten och våra uppdrag, även på ägarnivå. Detta tankesätt genomsyrar hela företaget och skapar en unik förståelse hos alla för vad vi gör, våra möjligheter och begränsningar och våra uppdragsgivares verklighet och situation.

Vilka andra webbplatser har ni jobbat med på sistone?

Happiness arbetar med en lång rad namnkunniga uppdragsgivare. Från riktigt stora som Karolinska Institutet där vi skapat hela deras webbplats, till profilstarka aktörer som Grand Hôtel (också medlem i Tysk-Svenska Handelskammaren). Vi har precis utvecklat Jensen Educations nya webbplats och för ett tag sedan släpptes anrika Svenska Akademiens nya webbplats. Vi arbetar även för Kammarkollegiet, Arvsfonden och Industrifonden, publikuppskattade organisationer som Nordiska museet, Folkoperan, Malmö Opera och många andra.

Sedan i höstas är Happiness även medlem i Tysk-Svenska Handelskammaren. Vad förväntar ni er att få ut av medlemskapet i handelskammaren och nätverket?

Vi alltid intresserade av de fördelar som ett affärsorienterat nätverk och medlemskap kan ge. Det roliga med detta medlemskap är att det går längre än det rent affärsmässiga, det handlar också om kultur och människor. Vi kommer att dra nytta av nätverkande, kundkontakter och kunskap om marknader och affärsutveckling.

Har ni några planer på att ge er in på den tyska marknaden?

Vi välkomnar självklart nya möjligheter och kontakter från Tyskland. Det är lätt att tänka lokalt av gammal vana, men vi är bara några timmar från Tyskland med sin jättemarknad på 80 miljoner människor. Varför inte dra nytta av det? Tysk som svensk, välkommen att kontakta Sveriges ledande Drupalfokuserade webbyrå!

 

I vår nya serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.