Foto: Boing AB

Foto: Boing AB

Foto: Boing AB

Boing: luft i tusen former

I Gällivare finns företaget Boing AB som har för avsikt att fylla världen med lek och nöje. I intervjun med Tysk-Svenska Handelskammaren berättar vd Hans-Eric Wirén om företagets nya lokaler nära Stockholm och skillnader i affärskulturen mellan Sverige och Tyskland.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Var kommer företagets namn ifrån och vad är det ni gör?

Hans-Eric Wirén: Företagets namn "BOING" kommer från när man hoppar i en hoppborg. Och det vi framförallt gör för våra kunder är att få deras varumärken att synas på ett positivt sätt. Vi tillverkar uppblåsbara föremål som portaler, hoppborgar och också många eventprodukter som har med fotboll att göra. Om man till exempel säljer järnskrot eller korv och tycker att det inte är så mycket att visa upp kan man komplettera med våra produkter med företagsprofilen på och på så sätt skapa mer uppmärksamhet kring verksamheten. Dessutom jobbar vi mycket med bollar som till exempel bollhaven på Ikea.

Företaget är baserat långt norrut i Sverige. Finns det tankar på en etablering i södra Sverige?

Ja, företaget ligger längst upp i norr, på rätt sida polcirkeln, som jag brukar säga. Alla kunder sitter dock i södra Sverige, södra Finland eller Norge. Och nu har vi faktiskt från första augusti fått lokaler strax utanför Stockholm och kommer att kunna jobba mer därifrån. Vi har tillverkning i åtta länder i och utanför Europa. Det finns ingen anledning att först transportera produkterna till oss i Norrbotten och sedan ner igen.

Har du haft något uppdrag som sticker ut lite extra?

Nyligen fanns våra fotbollsprodukter med på fotbolls-EM i Frankrike. Det tycker jag var lite extra. Europa är stort och det finns flera leverantörer men vi har etablerat oss bra inom fotbollssegmentet. Förutom det tänker jag särskilt på ett annat speciellt uppdrag: Vi jobbar mycket med bollar och en av våra kunder använder bollarna i sin forskning kring hur flygplan klarar av en hagelstorm. De injicerar vatten i våra bollar som sedan läggs i frysen. Bollarna blir till jättelika hagelkorn som skjuts mot flygplansdelarna. Det är väldigt unikt.

Sedan 2005 är Boing AB medlem i Tysk-Svenska Handelskammaren. Har ni kunder i Tyskland?

Det har vi absolut men än så länge har vi inga fasta kunder. Vi jobbar med några leverantörer. Nu när vi har lokaler i Stockholm och inlett ett samarbete med ett gym för att göra hinderbanor är steget dock ganska nära. Slår denna nya produkt väl ut finns det en tanke att expandera till Tyskland för där finns rikligt med gym.

Hur viktigt tycker du det är med språk i affärsvärlden?

Jag tycker att det är viktigt att kunna språk för att som jobbsökande eliminera många andra konkurrenter. Arbetsgivaren har ofta många punkter på sin önskelista. Produkten kan du lära dig, själva jobbet kan du lära dig, men språkkunskaper har du med dig och det tycker jag är en fördel.

Hur ser du på affärskulturen om du jämför Sverige med Tyskland? Ser du någon särskilt stor skillnad?

När jag gick en tyskakurs i München pratade vi mycket om skillnaderna. Vi svenskar är väldigt informella, kanske lite slappa. Jag upplever att tyskar är väldigt ordningsamma och från en tysk får man ofta klara besked och inget "det löser sig". Så det finns skillnader liksom likheter. Det tycker jag är positivt.

 

I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.