Tre modeller i Björn Borg sportkläder

Foto: Björn Borg

Björn Borg siktar på Grand Slam

Underkläder och sportmode från Björn Borg är en fast beståndsdel av nästan varje garderob i Sverige, Norden och flera andra europeiska länder. I samband med höstens biosuccé Borg har modeföretaget upplevt en ny rusch. Nu känner man sig redo för nya utmaningar och står framför en expansion till Tyskland, Storbritannien och USA. I vår intervju berättar Björn Borgs exportchef Magnus Petersson mer om planerna, det händelserika året och de senaste modetrenderna inför julen.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Nu under december är det full rulle inom julhandeln. Är det högsäsong även för försäljning av underkläder och sportmode?

Magnus Petersson: Julsäsongen är och har alltid varit en högsäsong för underkläder. Vi säljer en stor del av våra underkläder den här tiden på året. Det är en lyxig produkt som samtidigt inte är en stor investering och någonting som alltid är uppskattat, så det är nog en trend som inte kommer att brytas i första taget. Även sportmode ser självklart en uppgång under julhandeln, många siktar på att införliva sina nyårslöften.

Vilka är årets julklappstrender inom era områden?

Performancekläder. Hälsotrenden håller i sig och med det intresset för att uppnå sin bästa potential. Förutom vinnarinstinkt behöver man även bra kläder som möjliggör rörlighet, håller saker på plats, inte skaver och håller kroppen torr. Vår storsäljare Borg Tee och våra performance-underkläder fortsätter att trenda uppåt. I jul rekommenderar vi våra performance-underkläder ”Christmas Camo” matchat med en Borg Tee i återvunnen polyester, ett material framställt av återvunna PET-flaskor.

Ni släppte tidigare i år en ny signaturkollektion med plagg som tar avstamp i tennislegenden Björn Borgs egen stil under hans storhetstid. Är 1970-talets sportmode nu på väg tillbaka på bred front?

Retrosportmode ligger helt rätt I tiden. Det har legat och bubblat ganska länge och är ett mode som naturligt kopplas till vårt varumärke. Björn Borg gjorde ett verkligt fashion statement under sin storhetstid och det kommer nog alltid att finnas som inspirationskälla för många modeskapare. Det var någonting väldigt speciellt med den eran. Signature-kollektionen var inspirerad av den tiden, av våra kläder i filmen Borg och av en uppdaterad nutida look.

Signaturkollektionen släpptes i samband med biostarten av filmen Borg om Björn Borgs liv. Vilken betydelse har den framgångsrika filmen haft för varumärket Björn Borg och ert företag?

Vi har definitivt fått en skjuts av filmen, varumärket har synts och uppmärksammats i forum där vi inte vanligtvis når ut. Rent PR-mässigt har filmsamarbetet varit en stor succé.

Nu planerar ni bland annat en större utlandssatsning. Berätta mer om era internationella planer!

Sedan tidigare har vi ett starkt fäste i Skandinavien, Finland, Belgien och Nederländerna. Tyskland är en av de nya marknaderna vi satsar på, Storbritannien den andra. Först när vi känner att vi är tillräckligt starka på våra befintliga marknader är vi redo att expandera ytterligare. Och USA blir nästa marknad enligt vår långsiktiga plan. Det kommer att kosta mycket både i tid och pengar så vi behöver starka lokomotiv, det kan dröja. Men det finns ett stort intresse kring personen Björn Borg i USA och vi ser en enorm försäljningspotential där. Vi överväger även att börja sälja via distributörer i Asien, bland annat i Japan och Sydkorea.

Varför är Tyskland ett av fokusländerna för er? Vilken strategi har ni för att erövra den tyska marknaden?

Vi har en enorm potential i Tyskland, varumärket har en stor dragkraft och marknaden är stor. Vi har funnits på den tyska marknaden sedan flera år tillbaka och har en bra bas att stå på. För att ta satsningen till nästa nivå har vi nu etablerat en tysk filial med tysk säljorganisation. Vår strategi City Attack går ut på att erövra vissa utvalda städer och äga dem för att sedan expandera vidare på hela marknaden. I Tyskland är denna stad Berlin och vi är väldig spända på att få sätta igång på allvar.

Vilka förväntningar har ni kring ert nya medlemskap i Tysk-Svenska Handelskammaren?

Vi förväntar oss kompetent support och marknadsförankrad rådgivning inför och under vår etablering. Vi tror att vi kommer att kunna få stor hjälp med handelskammarens breda nätverk och djupa kunskap.

 

I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.