Svensk middagssuccé till Tyskland

Foto: S. Hainz
Middagsfrid, en av Sveriges snabbast växande hemleverantörer av matvaror, etablerar sig nu i Tyskland under namnet KommtEssen.

Middagsfrid tog Tysk-Svenska Handelskammaren till sin hjälp att bilda det tyska bolaget.

KommtEssen har sin bas i Hamburg och redan den här veckan levereras de första matkassarna till kunder i regionen. Till hösten ska KommtEssens matkassar bli tillgängliga i fler stadskluster – förmodligen Bremen-Kiel-Lübeck, Köln-Bonn-Düsseldorf och Berlin i första hand. På sikt vill företaget täcka hela den tyska marknaden med drygt 82 miljoner människor och cirka 20 miljoner hushåll.

- Nu är det dags att rulla ut vårt koncept även i Tyskland. Vi är först i Tyskland med hemleverans av veckans vardagsmiddagar och vi är övertygade om att vår inriktning mot att undvika livsmedel med tillsatser och klimatsmarta menyer tilltalar tyskarna, säger Kicki Theander som är grundare och VD på Middagsfrid.

Middagsfrids verksamhet i Tyskland drivs i ett helägt tyskt dotterbolag men med varumärket KommtEssen.Vid bolagsbildningen tog Middagsfrid hjälp av Tysk-Svenska Handelskammarens jurister.

- Min upplevelse av Tysk-Svenska Handelskammaren har varit alltigenom positiv och jag upplever ett konsekvent professionellt bemötande med angenäma handläggningstider, säger Victor Theander som driver bolaget tillsammans med sin fru Kicki.

- Vi driver verksamheten här i Tyskland helt i samma anda som Middagsfrid i Sverige med klimat-, eko- och hälsotänk som ledstjärnor. Det enda som skiljer är att vi anpassar menyerna en aning efter tyska matvanor, säger Lisa Rentrop, landschef för Middagsfrid i Tyskland.

A Middagsfrid har på kort tid sedan starten hösten 2007 blivit en succé i Sverige med över 5400 hushåll med fler än 20000 personer som prenumererar på företagets färdigplanerade matkassar med tillhörande recept. Idag levererar Middagsfrid till kunder i många av Sveriges största orter och är tillgängligt för 53 procent av Sveriges befolkning. Middagsfrid finns dessutom i Danmark under namnet Middagsfred sedan i höstas.

- Vi vänder oss till familjer och hushåll som har ambitioner med middagsmaten men som upplever en brist på tid, kunskaper eller fantasi, säger Kicki Theander.

Middagsfrid är ett resultat av att det i Sverige är vanligt att båda föräldrar i en familj förvärvsarbetar och att det därför finns behov av tjänster som förenklar vardagen. När Middagsfrid lanserades i Stockholm såg plötsligt småbarnsföräldrar möjligheten att laga en god middag med bra råvaror på mindre än en halvtimme.

 

 

Foto: Middagsfrid