En Stadiumbutik: olika träningskläder på hyllor och klädställ

Foto: Stadium

Stadium sätter fokus på Hamburg

Vid sidan om flaggskeppsbutiken i Hamburgs innerstad har Stadium öppnat en filial i Altona - flera andra är planerade.

Sedan den första butiken öppnades på Sergelgatan i centrala Stockholm 1987 har Stadium utvecklats till en av Europas största butikskedjor inom sportartiklar och sportmode. Bröderna Ulf och Bo Eklöf, som grundade företaget, är fortfarande huvudägare, men i ägarkretsen ingår numera även Ikanokoncernen.

Hittills har Stadium varit inriktat på den nordiska marknaden och har cirka 160 butiker i Sverige, Danmark och Finland. Men i slutet av september 2014 tog företaget steget in i Tyskland genom etableringen av en flaggskeppsbutik på en av Hamburgs största affärsgator, Mönckebergstraße. Under våren 2015 öppnade den andra butiken i stadsdelen Altona.

Två butiker på kort tid

– Vårt fokus ligger mer på Hamburg än på Tyskland i allmänhet. Hamburgområdet med över fyra miljoner invånare har en tillräckligt stor tillväxtpotential för vår del. Med tanke på att vi i Stockholm har 23 butiker bedömer vi att det finns utrymme för ytterligare etableringar här, säger dåvarande vd:n Gustaf Öhrn.

Inför den tyska etableringen anlitades Tysk-Svenska Handelskammaren för rådgivning kring bland annat arbetsrätt, hyresavtal och marknadsföring, men även kring de regler som gäller för återvinning av förpackningar.

– Trots att det är mer som förenar än som skiljer den svenska och tyska marknaden krävs ändå vissa anpassningar, bland annat av vårt produktsortiment. Vissa sporter, som till exempel innebandy som är stort i Norden, har betydligt mindre omfattning i Tyskland, konstaterar Gustaf Öhrn.