Hornbach bygger tre nya varuhus

Byggvaruhuset Hornbachs butikskoncept har visat sig fungera mycket bra i Sverige.

Byggvaruhuset Hornbachs butikskoncept har visat sig fungera mycket bra i Sverige. Finanskrisen har inte påverkat försäljningen i Sverige. Det berättade Ronnie Hellström, expansionschef på Hornbach, under en nätverkslunch för Tysk-Svenska Handelskammarens medlemmar i Malmö i måndags. Nu expanderar Hornbach med ytterligare tre varuhus i Sverige. 

Inför etableringen i Sverige 2001 gjorde Hornbach en marknadsanalys som legat till grund för det svenska butikskonceptet.

- Vi har 65 procent svenska varor i vårt sortiment, vilket gjort att kunderna lätt känner sig hemma i sortimentet, sa Ronnie Hellström. Vi var också först med drive-in och har ett stort antal bilar som hämtar material varje dag.

Det är inte bara privatpersoner som handlar, en stor andel professionella byggfirmor väljer att köpa sina varor hos Hornbach.

Professionalism och kompetens är viktiga byggstenar i Hornbachs strategi.

Det svenska bolaget har drygt 400 anställda jämnt fördelat på de tre varuhusen och av dessa är många över 50 år med lång erfarenhet från byggbranschen.

– Vårt motto är att kunden ska vara nöjd när han eller hon lämnar varuhuset, aldrig frågande, berättade Ronnie Hellström. Vi har medarbetare som tidigare jobbat som plattläggare eller snickare, men som kanske fått ont i ryggen och därför inte kunnat fortsätta sitt tidigare yrke. De har jättebra yrkeserfarenhet för att hjälpa våra kunder i butiken.

Hornbach vill skynda långsamt med sin expansion i Sverige så att organisationen i varje nytt varuhus hinner sätta sig. Idag finns Hornbach på tre orter; Göteborg, Malmö och Botkyrka i Stockholm. Nu är planeringen av ytterligare tre varuhus i full gång: den 2 september tas det första spadtaget till ett varuhus i Sundbyberg utanför Stockholm, därefter står Helsingborg samt ytterligare ett i Göteborg på tur.

– Tysk-Svenska Handelskammaren har varit ett ovärderligt stöd under etableringsfasen i Sverige. Vi kunde få hjälp med bokföring och det svenska regelverket för att komma igång, säger Ronnie Hellström och tillägger att handelskammaren fortfarande finns med som stöd på olika sätt.

Ronnie Hellström tycker att han har hamnat rätt hos Hornbach.

– Jag blev kontaktad av familjen Hornbach, som fortfarande äger 75 procent i bolaget, för att de på den tiden jag var fotbollsproffs var fans till mig. Hornbachs huvudkontor är i Bornheim i närheten av Kaiserslautern där jag också bodde och spelade för 1. FC Kasierslautern. Jag drev tidigare ett exportföretag men önskade alltid att få jobba med ett stort tyskt bolag.