Foto: Visualhunt/Beggert/pixelio.de

Studieresa: E-hälsa i Tyskland

E-hälsa är ett av fokusområdena inom German Swedish Tech Forum och det finns ett stort intresse bland svenska e-hälsoföretag för den tyska marknaden. Tysk-Svenska Handelskammaren arrangerar nu tillsammans med Swecare en studieresa till Tyskland den 7-8 februari 2018.

Målet med resan är att lära sig mer om hur Tyskland jobbar med e-hälsofrågor, var tysk hälso- och sjukvård ser framtida utmaningar och hur svenska företag kan ta första steget ut på den tyska marknaden. Målgruppen är små och medelstora svenska bolag inom e-hälsa och life science.

Genom erfarenhetsutbyten med tyska branschrepresentanter ska gruppen få en bättre bild av den tyska marknaden samt potentiella affärsmöjligheter.

Ur programmet

Nätverket: Lunchbriefing på ambassaden

Deltagarna hälsas välkomna med en lunchbriefing den 7 februari. Mottagningen äger rum på Sveriges Ambassad och i anslutning till briefingen blir det lunch och mingel med utvalda tyska representanter från e-hälsobranschen.

Marknaden: Digital Healthcare in Germany - Germany Trade and Invest, GTAI

Sjukvårdssektorn är en av Tysklands största och mest lovande tillväxtmarknader. En åldrande inhemsk befolkning och den fortsatta ökningen av kroniska sjukdomar driver utvecklingen. Dessa faktorer kombinerade med den ökande digitaliseringen av samhället och växande hälso- och friskhetsmedvetenhet banar väg för digitala lösningar inom primärvården och privatfinansierad vård.

Nischer med stor potential i Tyskland är exempelvis:

• digitala vårdtjänster som erbjuder läkarkonsultationer via nätet
  • lösningar som förbättrar tillgången till sjukvården i glesbygd och lantliga områden
  • säkra lösningar för (patient-)dataöverföring enligt nya dataskyddslagen
  • system som förbättrar assistans och vård i hemmet för den åldrande befolkningen
  • kroniska sjukdomar – appar och lösningar som underlättar journalföringen, förbättrar e-rehabilitationen och följer upp patientens utveckling

Inkubatorn: The Digital Grassroots Transformation of Healthcare - besök hos Flying Health Incubator

Flying Health erbjuder ett intensivt tvåårigt program för startups (really early and early phase). Flying Health möjliggör att produktutveckling sker väldigt nära marknaden. De hjälper startupföretag i alla marknadssegment inom hälso- och sjukvård och bygger ett ”Corporate Health Lab” där företagen inte bara utvecklar själva produkten utan även en affärsmodell. Flying Health arbetar tätt ihop med stora bolag och sjukförsäkringsföretag som investerar i nya lösningar och idéer och en representant från ett tyskt försäkringsbolag kommer också att finnas på plats.

Försäkringsbolaget. Vilka krav har försäkringsbolagen på leverantören? VDEK

Björn-Ingemar Janssen från Verband der Ersatzkassen (vdek) berättar mer om krav från försäkringsbolagen för nya lösningar och leverantörer. VDEK är branschförbundet för de sex sjukförsäkringsbolag av ”Ersättnings-typen” (”Ersatzkassen”). VDEK representerar Techniker Krankenkasse, Barmer, DAK-Gesundheit, Kaufmännische Krankenkasse (KKH), Handelskrankenkasse (hkk) och Hanseatische Krankenkasse (HEK).

Köparen: Cardiovascular Telemedicine Center, Charité (Universitetssjukhus)

Forskningscentret för kardiovaskulär telemedicin grundades 2008. Huvuduppgiften är att utveckla telemedicinska innovationer i samarbete med forskare och företag. Utvecklingen sker i form av forskningsprojekt som utvärderas i kliniska studier.

Clustern: Digital Health Hub

Huben presenteras av en representant i Berlin. Digital Health Hub i Erlangen/Nürnberg är ett internationellt renommerat cluster inom medicinteknik och kallas också för ”Medical Valley”. Nätverket samlar 500 företag, 80 forskningsgrupper och universiteter och över 60 sjukhus med fokus på digital hälsa.

Företagen: Så har nordiska bolag lyckats på den tyska marknaden

Svensk success story: Zenicor

Zenicor Medical Systems AB är idag ledande i Europa inom tidig diagnos av arytmier och strokeprevention för sjukvården. Zenicor bedriver egen forskning och utveckling av produkter. Sedan 2014 finns Zenicor i Tyskland med kontor i Berlin. Susanna Strååt, chef för Tyskland, Österrike och Schweiz berättar om Zenicors etablering i Tyskland.

Nordisk success story: Cortrium

Cortrium är ett danskt start-up som har utvecklat en bärbar techsensor för användning på sjukhus. Sensorn fjärrövervakar hälsodata, såsom hjärtrytm (EKG), andning och puls. Cortrium har blivit utvald till Bayer Grants4Apps-Accelerator i Berlin.

Vill du veta mer om Berlins e-hälsobransch redan innan resan? Här får du mer information.

Information och anmälan

Språk Engelska, en representant från Tysk-Svenska Handelskammaren kommer att finnas på plats för språkligt stöd
Anmälan Anmäl ditt intresse hos Nima Jokilaakso, Project Manager på Swecare, nima.jokilaakso@swecare.se

Deltagaravgift 15 000 kr exkl. moms

Reducerad deltagaravgift 10 000 kr exkl. moms (för företag med max 10 anställda och högst 2 miljoner euro (ca 20 miljoner kr) omsättning per år)

Priset är inkl. måltider och transport på plats; Resekostnad till och från Tyskland och hotell tillkommer

Detta är en studieresa inom ramen för German Swedish Tech Forum, den nya innovationsplattformen som Tysk-Svenska Handelskammaren och IVA gemensamt står bakom. Läs mer om forumet här.

arrow_forward
7 feb