Exportdag Tyskland 2018
Tyskland är världens fjärde största ekonomi, Europas ekonomiska motor och har flera år i rad rankats som Sveriges viktigaste exportmarknad. Med ett samlat exportvärde på 143 miljarder kronor under 2017 fortsätter den tysk-svenska handeln att öka och framtiden ser ljus ut. Under den här kursdagen kommer du lära dig alla dos och don'ts när det gäller dina affärer med Tyskland.
Välkommen till ett seminarium där du får konkreta råd, inspiration och framgångstips. Våra experter går igenom den tyska näringslivsstrukturen, marknadspotentialen och vilka kulturella skillnader du bör känna till när du gör affärer i Tyskland. Vi går igenom olika försäljningskanaler och vilka märkningar som gör dina produkter mer attraktiva.
Dessutom får vi lyssna till och inspireras av Tysk-Svenska Handelskammarens styrelsemedlem Edgar Rosenberger från Retail Brand Services som har mångårig erfarenhet av att hjälpa företag inom detaljhandeln med sina internationella strategier. Johanna Hebestreit från Invest in Bavaria kommer att berätta om hur du lyckas med etableringen i Bayern, ett av Tysklands viktigaste ekonomiska nav, och varför regionen lockar så många startups. Sist men inte minst får vi lyssna till Daniel Carlsson från DHL Parcel Nordic som berättar vad som är viktigt att tänka på när man bedriver e-handel i Tyskland och Fredrik Larsson från Almi som presenterar olika finansieringsmöjligheter för företag som vill växa i Tyskland.
Dagen börjar med registrering och frukost och avslutas med lunch.
För vem:
Seminariet riktar sig till svenska företag och startups som planerar att etablera sig eller att börja sälja produkter och tjänster på den tyska marknaden. Är ditt företag redan verksamt i Tyskland? Delta gärna för att få råd om hur ni kan lyckas bättre. Målet är att ge kunskaper i vad som gäller för den tyska marknaden oavsett om ditt företag är verksamt inom B2C eller B2B.
Program
08:30 |
Registrering och frukost |
09:00 |
Tysk-Svenska Handelskammaren hälsar välkommen |
09:05 |
Detta bör du känna till om den tyska marknaden
|
10:15 |
Tysk e-handel – från klick till dörr |
10:35 |
Kaffepaus |
10:50 |
Så lyckas du på den tyska marknaden – erfarenheter från andra företagsetableringar Edgar Rosenberger har via sitt bolag Retail Brand Services hjälpt många kända företag inom detaljhandel att etablera sig på den tyska marknaden. Här delar han med sig av sina erfarenheter kring hur man förbereder en marknadsnärvaro i Tyskland, vad man måste tänka på och vad man bör undvika. Edgar Rosenberger som är medlem i Tysk-Svenska Handelskammarens styrelse gjorde sig ett namn när han 1980 tog H&M till Tyskland. 2002 grundade han Retail Brand Services, ett internationellt rådgivningsföretag specialiserat på detaljhandel.
|
|
Johanna Hebestreit är Manager International Startups & Digital Economy på Invest in Bavaria och berättar om etableringsmöjligheter i Tysklands största och industristarka förbundsland Bayern och varför många företag lockas till denna region just nu. |
11:50 |
Så finansierar du din exportsatsning |
12:00 |
Din Tysklandschecklista |
12:10 |
Lunch |
13:00 |
Seminariet avslutas |
Anmälan och pris
Deltagaravgift för medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren, Svensk Handel och Svensk Digital Handel är 1 300 kronor. Övriga betalar 2 100 kronor. Moms tillkommer. Vid avbokning fem dagar före seminariet eller senare debiteras hela beloppet, men platsen kan överlåtas. Frukost och lunch ingår i priset. Antalet platser är begränsat.