Exportdag Tyskland 2018

Tyskland är världens fjärde största ekonomi, Europas ekonomiska motor och har rankats flera år i rad som Sveriges viktigaste exportmarknad. Med ett samlat exportvärde på 143 miljarder kronor under 2017 fortsätter den tysk-svenska handeln att öka kraftigt och framtiden ser ljus ut. Under den här kursdagen kommer du lära dig alla dos och don’ts när det gäller dina affärer med Tyskland.

Välkommen till ett seminarium där du får råd, inspiration och framgångstips. Våra experter går igenom den tyska näringslivsstrukturen, marknadspotentialen och vilka kulturella skillnader du bör känna till när du gör affärer i Tyskland. Vi går igenom olika försäljningskanaler och vilka märkningar som gör dina produkter mer attraktiva.

Dessutom får vi lyssna till och inspireras av Tysk-Svenska Handelskammarens styrelsemedlem Edgar Rosenberger från Retail Brand Services som har mångårig erfarenhet av att hjälpa företag med sina internationella strategier samt ytterligare företag som redan lyckats med sina Tysklandssatsningar och vad de skulle gjort annorlunda med facit i hand. Invest in Bavaria kommer att berätta om hur du lyckas med etableringen i Bayern, ett av Tysklands viktigaste ekonomiska nav.

Dagen börjar med registrering och frukost och avslutas med lunch.

För vem:
Seminariet riktar sig till svenska företag och startups som planerar att etablera sig i Tyskland eller att börja sälja produkter och tjänster på den tyska marknaden. Ert företag är redan verksam i Tyskland? Kom förbi ändå och lär er hur ni lyckas ännu bättre. Målet är att ge kunskaper i vad som gäller för den tyska marknaden oavsett om ert företag är verksamt inom B2C eller B2B.

 

Program (uppdateras löpande)

08.30

Registrering och frukost

09.00

Tysk-Svenska Handelskammaren hälsar välkommen

09.05

Detta bör du känna till om den tyska marknaden
Tysk-Svenska Handelskammarens experter ger råd:

- Vad är typiskt för den tyska marknaden?
- Hur fungerar den tyska konsumenten?
- Hur skapar jag lojalitet hos den tyske kunden?
- Vilka kulturella skillnader måste jag ta hänsyn till när jag ska göra affärer i Tyskland?
- Vad bör jag tänka på vid val av marknadskommunikation?
- Vad gäller juridiskt och skattemässigt vid försäljning av varor och tjänster till Tyskland?
- Vad bör du veta kring märkning och förpackningskrav?
- Hur har andra företag planerat sin Tysklandsetablering?

10.30

Kaffepaus

10.45

Success Stories - goda exempel från företag som lyckats på den tyska marknaden

Edgar Rosenberger har gjort ett namn för sig själv som mannen bakom progressiva detaljhandelskoncept. Han tog H&M till Tyskland, konverterade Esprit Europe till ett vertikalt operativt företag och, enligt Financial Times, förvandlade hela industrin med livsstilvarumärket Ipuri. 2002 grundade han den internationella företagsrådgivningen Retail Brand Services. Sedan 2010 sitter Edgar i Tysk-Svenska Handelskammarens styrelse.

  • Här presenteras inom kort en ytterligare success story

11.40

Så lyckas du med ditt företags etablering i Bayern
Invest in Bavaria om etableringsmöjligheter i Tysklands största och industristarka förbundsland Bayern

12.00

Din Tysklandschecklista

12.10

Lunch

13.00

Seminariet avslutas

 

Anmälan och pris
Deltagaravgift för medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren är 1300 kronor. Övriga betalar 2100 kronor. Moms tillkommer. Vid avbokning fem dagar före seminariet eller senare debiteras hela beloppet, men platsen kan överlåtas. Frukost och lunch ingår i priset. Antalet platser är begränsat.

Välkommen att anmäla dig här!

Kontaktperson

Marisa Schneider

Projektledare

Telefon

+46-8-665 18 59