Så lyckas du med e-handel i Tyskland

Foto: styleproofed.com/CollegeDegrees360/Corey Taratuta/flickr.com
Datum | Tid | Plats Valhallavägen 185, 115 53 Stockholm
24 september 2014. 08:00 - 13:00

E-handeln växer med 15 - 20 procent per år och allt fler företag väljer att sälja sina produkter online även utanför Sverige. Samtidigt vet vi att 75 procent av alla e-handelsföretag brister när det gäller konsumentlagstiftning, informationskrav på hemsidan, moms och krav på förpackningar. Detta halvdagsseminarium ger dig de grundläggande kunskaperna för vad som gäller för att bedriva e-handel på den tyska marknaden. Vi får också lyssna till några företag som lyckats på den tyska marknaden och höra deras tips för framgång.

Program
Dagens moderator: Ulf Wickbom

08.00 Registrering och frukost

08.30 Den tyska e-handelsmarknaden - så fungerar den
Marknadstrender, konsumtionsvanor och köpbeteende, tysk konsumentlagstiftning, märkning och förpackningskrav.
Timo Kabus, ansvarig för e-handel, Market Entry & Business Development, Tysk-Svenska Handelskammaren
Eva Häuβling, chefjurist, Tysk-Svenska Handelskammaren

09.30 The Future of Global E-tailing
DHL Supply Chain är ett av fyra ben inom Deutsche Post DHL. Med sina drygt 315 000 anställda i över 200 länder är de globalt verksamma med sina logistikflöden inom alla branscher och i såväl traditionella verksamheter som inom den ständigt ökande e-handeln. Vi får ta del av DHL:s globala syn på trender inom e-handel och hur dessa påverkar den lokala marknaden i Tyskland.
Mikael Jinglöv, Vice President, Bussines Development Nordics, DHL Supply Chain Sweden AB
Markus Kvarnlöf, Business Development Manager, DHL Supply Chain Sweden AB

10.00 Kaffepaus

10.15 Success stories från företag som lyckats på den tyska marknaden

  • Ingo Heinrich, vd för Stylefruits GmbH
    Stylefruits är en social shoppingplattform inom mode och inredning som haft mycket stor framgång i Tyskland de senaste åren. Konceptet bakom Stylefruits är att inspireras av andra konsumenters mode- och inredningskombinationer och produkterna är sedan länkade direkt till de webbutiker där man kan köpa varan. VD:n och en av plattformens grundare Ingo Heinrich kommer att tala om företagets framgång på hemmamarknaden Tyskland.  
     
  • Magnus Äng, grundare och marknadschef för SkickaTårta.se
    Med utnämningar som Årets nykomling inom e-handel 2011 och nominering till Årets e-handlare 2012 har SkickaTårtas koncept etablerat sig i Sverige. För drygt tio år sedan var SkickaTårtas två grundare med om att lansera Euroflorist på den tyska marknaden. Våren 2014 lanserade de OnlineTorten.de i Tyskland och har idag samarbete med 300 lokala bagerier. Magnus Äng berättar om sina erfarenheter.
  • Kristina Theander, grundare av Middagsfrid AB
    År 2007 var Middagsfrid först i Sverige med att via nätet erbjuda hemleverans av matkassar och 2010 etablerades företaget i Tyskland. Två år senare utnämndes det tyska bolaget KommtEssens vd till Årets företagare inom e-handel i Tyskland. Om vägen dit berättar Kristina Theander.
     

11.25 Paneldiskussion och sammanfattande checklista: Hur kommer jag igång och vad bör jag tänka på?
Dagens experter ger sina råd.

12.15 - 13.00 Lunch

13.00 - 13.30 För dem som vill - tid för enskilda samtal

Anmälan och pris
Deltagaravgift 650 kronor för medlemmar hos Tysk-Svenska Handelskammaren, Svensk Handel, Svensk Digital Handel eller medlem i annan samarbetsorganisation. Övriga betalar 950 kronor. Vid avbokning fem dagar före seminariet eller senare debiteras hela beloppet, men platsen kan överlåtas. Frukost och lunch ingår i priset. Priserna är exkl. moms. Antalet platser är begränsat.

Här anmäler du dig till E-handelsdagen.

Vill du bli medlem  i Tysk-Svenska Handelskammaren? Mer information här.

Vill du bli medlem i Svensk Handel/Svensk Digital Handel? Mer information här.

 

I samarbete med: