GRS

Klassificering

Återvinningssymbol

Vad står symbolen för?

Symbolen visar att en produkt eller insamlingsställe är anslutet till GRS (Stiftung Gemeinsames Rücknahmesystem Batterien) som är Tysklands största återvinningsorganisation för batterier.

Lagligt krav?

Det finns inget krav på själva symbolen. Enligt tysk lag samt EU-direktiven 2006/66/EC och 93/86/EEC måste dock alla producenter, importörer och försäljare av batterier ansvara för att dessa samlas in och återvinns, antingen själva eller via ett återvinningssystem som GRS.

Krävs licens, avtal, certifiering eller medlemskap?

Avtal med GRS krävs.

Är användningen av symbolen avgiftsbelagd?

Symbolen i sig är inte avgiftsbelagd, men GRS debiterar en medlemsavgift.

Användning av symbolen

Erhållen licens berättigar till frivillig användning av symbolen.

Övrigt

Se även Batteriinsamlingsmärket.

Denna information ingår i vår symbolguide som omfattar över 60 förpacknings-, återvinnings-, miljö-, kvalitets-, hälso-, och varningssymboler.

Alla symboler från A till Ü

Norman Karsch

Miljörapportering | International Key Account Manager

Telefonnummer:
+46-40-30 49 41
Wir nehmen Anfragen ausschließlich von Unternehmen und Organisationen an.
Durch das Absenden des Formulars verarbeitet die Deutsch-Schwedische Handelskammer Ihre persönlichen Daten. Datenschutzerklärung | Deutsch-Schwedische Handelskammer
Diese Frage dient dazu, zu testen, ob Sie ein menschlicher Besucher sind oder nicht, und um automatisierte Spam-Übermittlungen zu verhindern.